Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
Ballad_kopian

MÖRE 30 motorinstallation av KINA motor 27hk 3cyl

Rekommendera Poster

Hej .

 

tänkte börja med en tråd som enbart handlar om motor installationen i min möre 30.

 

har ju köpt en sk´ ´ kina motor. en kopia av yanmars äldre motorer sägs det.

3cyl 27hk 72nm  1.3liter  165kg torrvikt,  max varv 3000rpm.

i min möre 30 satt det en 1cyl yanmar 12gm eller nåt. liggande cyl.typ 8hk den frös sönder enligt förra ägare.

så jag fick med en yanmar 2gm 20 en 2cyl 650cc eller nåt. ca 18hk båten nådde max fart  ca 7knop men detta  av ett öronbedövade motorljud och vibrationer i hela båten. hade ifs anigens  för hårda  motor kuddar men jag sålde den motorn.

har hört 3cylindriga motorer och dom har en helt annan gångkultur. tysta  och mer utbalacerade.

att köpa en yanmar 3cyl eller vp  var inte att tänka på med deras priser. jag kan meka så jag behövde inte vara så nogrann med deras mega service nät. oftast  får man ändå beställa delar och vänta .

 

så valet var mellan lombardini och kina. men lombardninin var dubbelt så dyr. och budgeten är ej så fet. sen är jag riktigt nyfiken på kina motorn.

 

tyvärr så är kina motorn lite större och tyngre  speciellt jämnfört med lombardnini som troligen är lättast och minst på marknaden.

 

ca 50kg tyngre är kina motorn jämnfört med lombardnini.

 

nog om det.

 

Började med att prov svetsa med den nya svetsen och provade med pinne. svetsa ett stag för stop vajer och gas vajer. mest för prov. imon skall jag prova med mma svetsning tig alltså. men det var fel gängstorlek på gas klockan så därför blev det prov med pinne .

 

första bilden visar 2st böjda platt järn rostfritt som utgör grunden i staget.

allt kommer att göras i rostfritt för att slippa måla och rost.

 

post-26564-1394235922,8049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

speed marine YSAD 380  är motor beteckningen på kina motorn.

 

nästa bild har jag näst ihop platt järnen. var tvungen att vinkla dom mot varann då oljetrycks givaren var annars ivägen. här har jag lagt en gasreglage vajer oxå för att kolla hur det blir

 

post-26564-1394235922,8794_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här tror jag dom är ihop nästa med en loppa.  sen har jag tänkt att ha ett stag i sidan som stagar upp hela skiten,

post-26564-1394235922,9386_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här är en bild på sötnosen som smälter ihop metall Glad trevlig liten sak. som har tig funktion oxå,

men denna gång provar jag med pinne som sagt.  rätt mkt amp som räcker för ca 10mm tjock rostfritt.ca 160amp om jag inte minns fel.

inverter svets. la min svets handske på svetsen så får man en uppfattning på storleken

post-26564-1394235923,0637_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

la en rejäl svets uppepå .  vill gärna nästa ihop grejorna när dom är skruvade på motorn. då metallen gärna slår sej av värmen.

post-26564-1394235923,1218_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

näste fast sk´ ´ taket eller fäst plattformen för vajarna.  allt är gjort av rostfritt platt järn 4mm tjockt och 35mm bredd.

post-26564-1394235923,1802_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och så var den klar.  jag svetsa inte ihop allt vid motorn utan näste bara ihop det  där.

 

post-26564-1394235923,2735_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den är ju inte så snygg men jag skall snygga till den lite sen.  man måste slänga på bet pasta nåt starkt frätande ämne på svetsfogen efter svetsning. sen bör den poleras för att bli ordentligt rostfri .  eftersom jag vart på den med vinkelkapen lite. alla svetsningar blir ju inte bra med pinne och då msåte man snygga till den med vinkel kapen och då kan det rosta lite  där man slipat men bara lite. det är nåt slags ytskikt som gör att rostfritt är just rostfritt. har fått det förklarat för mej men det är svårt att förklara bra.

 

här ser ni hur gasreglage vajern kommer. själva fast sättningen av vajern på fästet har jag inte löst. men det blir nog att jag borrar hål och en speciel bygel som man skall ha till vajern.

post-26564-1394235923,3311_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

och här ser man hur stopp vajern kommer.

 

imon skall jag prova tig funktionen på svetsen och då göra växel vajer fästet.

sen efter det kommer dom feta platt järnen som min motorbädd skall kläs in med. 10mm tjock och 50mm bred.  men det kommer efter jag gjort växel fästet.

 

mvh Johannes

post-26564-1394235923,3896_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte helt insatt men brukar inte stag för gas- och stopvajer sitta på motorn när den kommer från fabrik?

Du har många arbetstimmar framför dig. Det är tur att du tycker det är kul :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jodå.  det trodde jag medGlad

har ringt återförsäljaren med dom bara .. du får bygga eget.  tycker det är konstigt då det är lite bökigt att göra själv. så det är en konstig stil dom kör med på importlagret. jaja jag lär känna svetsen iaf.

 

gjorde klart växel vajer fästet iad plus lite andra grejer. hinner inte lägga  ut bilder på det idag. så det kommer imon,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. lägger upp några bilde rpå växel vajer fästet. grejorna är ju inte rå snygga direkt. men funktionen prioteras inne i motor rummet.  stabila fästen är målet utan allt för mkt jobb. ca 8- 10timmar tog det  att göra bägge fästena plus borra locken för limpan och värmeväxlaren för dom måste separeras  för att motorn skall få plats över huvudtaget.

det första jag gör när jag gör fästena är att hitta lämpliga bultar att bulta fast fästet på. bef bultar som håller nåt annat men som kan förlängas. ibland  är inte alla hål utnyttjade i blocket.

iaf så hitta jag 3st lämpliga  för växel väljaren.   kapa till grovt 2st platt järn 4*30mm  och borra hål i ändan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänkte att man kunde göra såhär. men passa tll dom istället . för att korsa dom blir lite fult. eller fulare.

post-26564-1394235925,0967_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såhär kommer vajern.insåg senare att plattformen bör breddas. plattjärnet är bara 30mm och jag har mätt på jobbet på det som håller fast vajern och dom har 25mm centrum till skruvarna . så det blir tajt

post-26564-1394235925,2565_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så va alla vajer fästena färdiga. fattas borrhåller vajer hål för själva bygeln som håller vajern.

men dom hålen borrar jag och gängar i plattformarna när jag vet exakt  var de blir.

 

 

men så fick jag några timmar över så jag  tog min trä mall som jag har gjort för locken till värmeväxlaren och limpan.  dok sitter igentligen ihop. och limpan kyls ned av vattnet som strömmar utanpå alla rören inne i värmeväxlaren och sedan ner igenom 3hål  till limpan/avgasgrenrör.  som kyls.

 

men jag är tvungen att sära på dessa och ha värmeväxlaren  en bit ifrån, ca 1m  och då förbinda dom ed slang. och då måste jag ha lock. med en slangstos i. så jag kapade  till det rejäla platt järnet i 2st lika stora delar. och borrade alla hålen som dom skall bultas fast med.  hålet för slangstosen vet jag inte riktigt hur jag skall kunna borra upp. har nån nåt tips så välkommnas det.

på jobbet sa dom att man kan faktiskt använda en hålsåg modell bra och offra den .  den skall klara av 10mm rostfritt. så det lutar väl åt det.

 

på bilden har jag borrat  hålen och bryter hål kanterna

post-26564-1394235925,4305_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här provmonterar jag plattan/locket på limpan/grenröret och det passa faktiskt hyffsat. tog i på nåt ställe men det ordnar sej.  pinnbultarna kommer jag ta bort. och ha enbart bultar.

post-26564-1394235925,5_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och här är värmeväxlaren.   så nu fattas ``bara ´ ´ slangstoser i dessa massiva rostfria plattor. sen skall denna bit vara klar.

kommer svetsa dessa stoser och borra dom nästa vecka eller nåt. men då vill jag ha igång tig funktionen på  svetsen.

men det är inte nödvändigt för att lyfta i motorn. och det planerar jag att göra nu på lördag.  men imon och på torsdag är det övertid på jobbet. så jag får se till att svetsa klart motorbädden på fredag. men den är ganska enkel så det skall nog gå vägen.

 

kommer bilder på detta, om ni är intresserade  och även HUR vi fick upp klumpen i båten. det kommer bli riktigt jobbigt. och sen om den kommr att passa???

har ju gjort en papp motor  som är en kopia men den är ju inte jätte exakt.

post-26564-1394235925,6218_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Möre kompis Jonny i Degerfors på tråden!! Cool

Vilken kanon grej det är att få se en Möre avskalad och ren från botten.

Vad är det för märke på motorn? kina motor säger inte mig ett dug.

Ska bli riktigt kul att se den i vattnet när du är klar med den. Ska du behålla den ordinarie riggen eller blir det oxså nya grejer?

Kan du allting som du sätter i händerna på dig? Vad arbetar du med?

Praktiskt båtägande ringede mig för ett tag sen och undra om jag renoverade en Möre 30 har de ringt dig?

Soliga hälsningar Jonny w

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena käre möre ägare. . nja kanske är praktisk båtägare på jakt. dom har mailat och jag svarade för några dagar sen när jag såg det. dom ville komma i kontakt med mej. men dom har inte hört av sej efter jag svara. så jag vet inte om nåt blev fel eller nåt. men men.

det hade varit kul med repotage men man får se vad som händer.  nu har man ju fullt upp med motorn installationen m.m.  kommer bli riktigt kul o se m den passar som det är tänkt.

märket på på motorn är speed marin ysad 380. yangdong. byggs i kina. så mkt mer info har jag inte. motorn är ganska vanlig och känd för att  vara mkt driftsäker. detta är det jag kommit fram till när jag gogglat på den.

 

den stående riggen=masten kommer vara orginal. men akter och för staget kommer bytas.  akterstaget kommer bli med 2delad fäst punkt. har förberett med förtäkningar i kanterna påm akterspegeln. och extra  laminat.

förstaget vet jag inte riktigt hur det blir. har flyttat fästpunkten lite längre fram än orginal. med nytt rejält rostfritt fäste. hela nos partiet är rejält förstärkt oxå.  kommer köpa rullfock på cu rullfock.se  få se hur det blir. kommer även göra så att skotkenan kommer ovan för luckgaraget. så jag slipper ha den i sittbrunnen. så det blir lite mek med det. sen blir det nedragna fall. och all löpande i rigeb byts till nytt. inklusive block o sånt i riggen.  sen får jag se om det blir steg i den m.m.

nje angående metall arbete  så mekar jag en hel del med bilar och renoverar  motorer och lagar en del rost och sånt även trimmning.  lite svets kunskap har man väl lärt sej.  är mkt intresserad av svetsning . så det är nåt jag verkligen gillar. har tig at en del innan. det jag har minst erfarenhet av är pinnsvetsning. men får man bara in känslan för svetsning så är det typ samma princip.

det roliga med båtar är att det är så mkt olika kunskaps krav. och det är svin kul. snart kommer masor av el mek . och det är jag oxå jätte intresserad av så  det kommer oxå bli kul.

 

jag är inrednings snickare på Najad i nu läget.  men hade inte bangat för att jobba med ett jobb som man får göra mer olika saker. typ som det är att bygga en båt från grunden, eller gå runt på en marina och greja olika saker. motorer felsökning ,svets ,el, inrede,

 

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen.   kom på att  BMW tanken måste i på plats innan jag sätter i motorn. tanken trycker  man in på plats eller lirkar in igenom motorrummet för att sedan lirka in den under sittbrunns golvet.

 

så jag behövde fixa hållbara fästen för tanken, kapade  80mm långa  plattjärn och borrade hål. tänkte spänna fast tanken ,med spännband.

 

på bilden så ser man tanken upp och ner. tänkte limma fast 10mm  liggunderlag på tanken undersida  för att den tanken skall vila lite jämnare på undrelaget plus slitage skydd.

post-26564-1394235928,6406_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här är plattorna som skall limmas fast mot skrovet. det är för spännbanden för att spänna fast tanken

post-26564-1394235928,8494_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och så bulta jag fast 2st platt järn mot skottet oxå. det blir den inre fastsättningen. m8 som är försänkta  på andra sidan i plast flänsen.  tror detta kommer bli stabilt.

post-26564-1394235928,9771_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...