Gå till innehåll
tisdag 07 oktober 2025
rickardforsberg

Första segelbåt för 70 000 kr

Rekommendera Poster

Tänker switcha från motorbåt till segelbåt nästa år. Har endast seglat optimist ett par ggr och med en kompis på en 26 fotare nån dag. Är väldigt sugen och tänker ta pengarna jag får för min motorbåt för att köpa en segelbåt. För va 70 k får man rätt mycket segelbåt har jag upptäckt på blocket och jag vill inte ta mig vatten över huvudet och köpa en större båt än vad jag klarar av, men samtidigt inte köpa en för liten. Vill kunna bo bekvämt några nätter samt kunna segla själv om jag vill. Har kollat lite på Albin Vega, Accent mm. Klarar jag av det efter lite träning tror ni? 

Vad ska jag kolla efter för hjälpmedel som förenklar segling för en nybörjare, rullfock mm?

Tacksam för svar.

/Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar en maxi 77 med inombords motor och har haft den i 4 säsonger. Jag brukar oftast segla den helt själv och lägga till är en baggis om man planerar lite i förväg. Jag har en tillerlock alltså en låsanordning som låser rodret när man drar upp rorkulten. Jag har även en autopilot när jag vill gå ner i ruffen för att göra en kopp te eller ta något att äta. Men det gäller att planera allt i förväg för att kunna hissa segel och gå in i okända hamnar etc. fendra på kan man ju göra långt innan man kommer in och förbereda förtöjningstampar så att de ligger färdiga så att du kan hoppa iland med både för och aktertamp. Jag har ingen rullgenua då jag hellre sparar på seglen genom att plocka ner dem så att inte sol och vind förstör seglen i onödan.

post-15276-1394235922,7456_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du klarar det själv!

Neddragna fall och rullfock förenklar seglingen men är inger som är nödvändigt. Startade mink båtkarriär utan det under 15 år. Är man ensam får man tänka på att dra ner seglen lite tidigare bara.

Accenten är en underbar och trevlig båt men du får tyvärr ingen sådan i bra skick för 70000 kronor. Har du hittat en så var mycket misstänksam på hur motorn fungerar eller seglen ser ut.

Kanske kan du få en lite mer udda båt i bra skick i den storleksklassen för 70000 eller så får du gå ner lite i storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Rickard!

Kolla lite på Tur80, trevliga ock säkra båtar till en hyfsad peng. Bra med plats för 4 pers. ( 5 kojer ),bra stuvutrymmen.

Finns ett par nu på blocket till bra pris, dvs om skicket är ok.

Hälsn. Blue2

Senast ändrad av Blue2 | 18 maj 2009 | 12:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du fixar det. Själv köpte jag en Accent 26 förra sommaren. Hade aldrig seglat kölbåt tidigare och bara enstaka gång jolle. Dock windsurfat i 6-7 år. Principerna är samma men det är ju klart, det skiljer ju rätt mycket ändå. Min första tur i båten var hemseglingen från Bohuslän ner till Skåne, en kul tur som innehöll allt. Vilken båt du skall köpa vet jag inte. Jag är väldigt nöjd med min Accent, även om det blir svårt att hitta ngn för 70` kr. Varför inte en maxi 77, den hade jag som ett alternativ också.

Ta det bara lugnt i början och prova dig fram i lugnt väder så skall du nog se att du får grepp om det hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som  tidigare sades klart du klarar  ( du har ju sjövana )

jag köpte en vega i stockholm och seglade till Göteborg 05

efter att jag hade åkt snipa i 22år

prioritera  Rullfock  inombordare  och autopilot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, nu är det väl bara att börja åka land och rike runt i jakt på den perfekta båten då! Men det får bli till hösten. Först ska jag ha en go sista sommar med Nicola, min kabinbåt. Men nog kommer jag att snegla lite avundsjukt på alla som glider fram gratis och framförallt helt tyst i sina segelbåtar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...