Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
maxxan

Silltårta

Rekommendera Poster

och en kall lättöl..finns det något bättre en sommardag på sjön. Längtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silltårta - ja det kanske va nåt att bjuda 24-timmarsbesättningen på om några veckor, som alternativ till gubbröra.

 

Har faktiskt inte hört uttrycket tidigare så jag kunde inte låta bli att Googla på det. Det fanns massvis med recept. Här är ett; http://www.recepten.se/recept/matjesilltaarta.html

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 14 maj 2009 | 21:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många olika varienter, viktigt dock att inte hacka sönder sillen utan måste finnas lite tuggmotstånd samt att rikligt garnera med röd & svart rom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör kavringen i mixern med smält smör, inte så den blir smetig utan konsistensen som lite större smulor. Då blir det kanon. Jag har inte receptet här men lovar att lägga ut det inom kort. (Anser mig vara expert på ämnet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mm, jag väntar också på receptet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och så dök Tulia upp igen, trevligt, ser oxå fram emot receptet....garanterat kommer jag att prova och rapporteraTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jajjemen, jag dyker upp lite här och var!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en klar favorit!

Matjesilltårta 8 - 10 personer

200 g mörk kavring
75 gram smör
Fyllning:
4 gelatinblad
1 burk matjessill, ca 200 g
1 gul lök
3 dl gräddfil, 250 g
1 tsk svartpeppar

1 tsk cayennepeppar
ca 1 msk matjessillspad
ev salt
Garnering:
1-2 dl klippt gräslök

Delade Körsbärstomater

Börja med att finhacka brödet eller smula det i mixer.Smält smöret och blanda med brödsmulorna. Platt ut smulorna i en form med löstagbar kant, 24 cm. Lägg gelatinet i kallt vatten 10 minuter.

Ta upp sillen och finhacka den. Finhacka löken. Blanda sill och lök med gräddfil. Smaksätt med svartpeppar, cayennepeppar sillspad och ev salt.

Krama ur gelantinbladen, smält dem i kastrull på svag värme och rör ner lösningen i smeten som sedan hälls i formen.

Ställ tårtan att stelna i kylen 2-3 timmar. Flytta över den till ett fat, lägg på tomaterna och strö över ett lager hackad gräslök över ytan inför serveringen. Spara inte på cayennepepparn, det är den som sätter karaktären!

Bon appetit! :-)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SILLTÅRTA = Jäääääättegott ska njutas med ett gott öl och en (ev två) snaps av linieakvavit!!!!

 

Ska göra en till helgen!

 

Öl och snaps inhandlades i Skagen i helgen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad Om ni gör tårtan med en tsk cayennepeppar kommer ni att behöva dricka en hel del...., vore mer rimligt med ett kryddmått...., hälsar kocken Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...