Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Orustarn

Sötvattenkylning i Albin 23?

Rekommendera Poster

Är spekulant på en Albin 23 med MD 17. Motorn är sjövattenkyld. Detta har inte varit aktuellt då båten bara gått i färskvatten tidigare men nu skall den få komma ut i riktigt vatten, dvs havet och då  bör man kanske montera sötvattenkylning om det nu är nån nytta med det på en så gammal motor?

Har sett på en annan båt att dom fick göra om motorhuven för att få plats med detta. Är det så på alla dessa båtarna eller var den jag såg unik? Det var inte så snyggt och kräver ju en del extra jobb alternativt kostnader.

Vore tacksam om nån på forumet vet nått om detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tankar...

Sötvattenkylning typ Martech kostar c.a 7 kkr:- till en 20..30-år gammal motor.

En sprillans ny 26 Hk kinadiesel komplett med backslag 2,75:1 samt sötvattenskylning kostar ~29 kkr.

 Själv skulle jag nog bara bytt till saltvattentermostat och kört så länge det funkat (kan hålla många år) ..och budgeterat för eventuellt motorbyte.



Senast ändrad av Gunnar_ | 14 maj 2009 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Gunnar till 100%, är det så att motorn har gått alla dessa år i sötvatten så inte lägger den av p.g.a körning i riktigt vatten dom närmaste 10 åren, spara pengarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK det är alltså inget som måste vara överst på prioriteringen iaf.

Har nån några andra tips på vad man bör vara uppmärksam på med dom här modellerna (Albin 23 med VP MD17C)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...