forgus31 139 Postad 11 Maj , 2009 På generatorn hittade jag efter några år sensorledningen. Då jag kopplade in den blev det mycket bättre laddning. Jag fick 14,0-14,1 V. Sen tänkte jag att lite extra spännng skulle kunna göra susen för snabb laddning och lade in en diod i sensorleningen. Då fick jag 14,6-14,7 V Då kan man tycka att jag är ute och cyklar men det verkare inte vara nån fara med för hög spänning. Då jag kör normalläge; 14,1V bli strömmen 1,5A vid fulladdade batterier och med högläge;14,7V ökar den bara till 2-2,2 A. Är man rädd för gasning i batterierna så är det inte mer än drygt 0,1A mer ström per batteri vid den högre spänningen. Det blir nog inte så mycket mer gasning av den lilla ökningen. Kan vara värt att notera. Däremot ökar laddningsströmmen betydligt när batterierna är urladdade och man kan snabbt få i energin i batterierna igen. Jag noterar detta precis nu när jag varit ute en sväng till Knippla. Idag soligt och lite kallt ute men med nya gångvärmen 26 grader f.n inne. Vinden vred sig och ökade när jag skulle in i båset och fick slita i tamparna. Tur man inte har större båt då. Det är gränsfall med den här när man är ensam och nåt går lite snett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser