Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Johan12

Garmin 620 och Lowrance HDS-5m

Rekommendera Poster

Ska slå till på en ny plotter är tanken. Funderar på en Garmin 620 eller Lowrance hds-5m. Någon här som har testat dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat plottrarna du frågar om!

 

Men jag har testat och reparerat Lowrance till den milda grad att jag inte tar i produktnamnet med tång ens. Varför då frågar du kanske? Jo, jag har haft en nej, tre Lowrence LMS 350. Varför tre kan vara en berättigad fråga. När plottern kom ut verkade den vara riktigt giftig. Så jag köpte en (15 papp) men när den rasade var jag ju utan både plotter och ekolodet. Så efter ett antal reparationer köpte jag en till så det var bara att skifta när skiten rasade. Till slut brann den ena upp varför jag köpte en till. Ganska korkat kan tyckas men just då ville jag inte börja byta prylar utan hum hum den som ger sig alla kunde väl inte vara måndagsexemplar... När jag sedemera sålde båten hade knappt en som fungerade, puhSkäms! Hur produkten är idag låter jag vara osagt men historien är knappast positiv. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från Nitro har jag aldrig haft problem med Lowrance. Jag har använt både Lowrance och Garmin av olika modeller, men inte någon av de två du nämner. I fiskebåten sitter just nu en LMS-522i som fungerar kanon. I mina ögon finns det för och nackdelar med de två tillverkarna.

Lowrance:
Ekolodet är bättre än Garmin's
Displayen är kanon även i solljus och med solbrillor på


- Modeller med endast en plats till minneskort gör det meckigt värre att föra över waypoints/rutter/spår till en PC.

Garmin:
Mapsource mjukvaran. Sitt på din PC och planera, fixa, dona och ladda sedan ner waypoints/rutter och kartor till din plotter. Tanka ur dina spår mm från plotten med ett par musklick.

- Bluechart G2 finns endast på minneskort och därför försvinner i det läget fördelen med plus ovan.

Det enda som gör att jag fortfarande väljer Lowrance är ekolodet. Hade det varit lika bra på Garmin hade jag nog valt denna och vanliga Bluechart för att kunna nyttja PC'n. Lowrance HDS 8 har två minneskortsplatser och gör livet lite enklare att föra över data till en PC.

Så mitt råd är, kolla displayerna i en butik och testa användargränssnitten som du ju kommer att möta varje gång du är ute på sjön.  Båda två är bra prylar och fyller sin funktion

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...