Gå till innehåll
lördag 25 maj 2024
Michel_Graf

Landström 230 - 110 volt, US import

Rekommendera Poster

Hej Michel, jag har din nya 1x110v trafo. Kan det vara årsaken till problem med att lampan för Galvanic Isolator Fault blinker rött när jag kopplar till landström?  PS. Båten står fortfarande på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har titta lite på detta och tyvärr har jag inte stött på detta tidigare och jag kan inte svara Er just nu! Min första tanke är att detta beror på att det inte finns någon jord in till båten. Jag har en trafo som vi kan prova, denna levererar 1 x 110 volt samt GND ( jord ). Nästa steg är att Ni slår av samtliga automatsäkringar och till och med drar ur kontakten till alla förbrukare på manöverpanelen och sedan slår på / sätter i, en i taget för att se om inte det kan vara fel på en av 110 volts utrustningen. Vidare kan det vara så att isolatorn känner av att båten inte ligger i sjön, spänningsskillnaden. Detta verkar långsökt men man vet ju aldrig. Det står en hel del om galvanisk isolator på nätet men har inte hittat om just detta problem. Vi kikar vidare och ser om vi hittar på något som hjälper Er. Tillsvidare så rekommenderar jag att du inte använder trafon tills vi vet att det inte är någon fara eller orsaka problem.

MVH Michel Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg från IngemarE:

Angående Galvanic Isolator Fault  i båten blinkar rött och indikerar att något är fel.

En galvanisk isolator är tänkt att spärra för en statisk (=DC) spänningsskillnad mellan bryggans skyddsjord och vattnet. Det kan ju vara flera hundra meter till jordtaget för skyddsjorden, och beroende på belastning (dvs grannbåtar och annat) kan spänningsskillnaden bli avsevärd. Har man skyddsjorden förbunden till motorminus via t ex en batteriladdare kommer det då att flyta en ström via båten för att försöka utjämna skillnaden mellan brygga och vatten. Detta kan äta upp offeranoder i förtid.

Den galvaniska isolatorn består (oftast) av två seriekopplade dioder åt vardera hållet för att spärra likspänningar upp till någon volt, samt ibland en kondensator för att leda växelströmmen rakt igenom. Problemet är att vi i skandinavien har mark med sådan ledningsförmåga att felspänningarna ofta är betydligt mer än någon volt. Har för mig Kryssarklubben gjorde en undersökning för en tid sedan och kom fram till att 3-4V inte var ovanligt. Kraftbolagen lär ha samma uppgifter. Och då fungerar inte den galvaniska isolatorn.

Sedan finns en säkerhetsmässig aspekt. Går isolatorns elektronikkomponenter sönder - vilket den citerade uppmätningen handlar om ovan - innebär det att man har en bruten skyddsjord. Kan innebära livsfara.

Att den blinkar fault kan bero på att den inte tycker sig ha någon (metallisk) jordanslutning mot landströmssidan. Men det är ju helt riktigt, om du monterat en skiljetransformator. Den bryter ju just upp den metalliska förbindelsen (men låter växelströmmen passera), och omöjliggör alla jordströmmar. Men det bör du låta någon lokal båtelektriskt kunnig kolla, och i så fall helt koppla bort den galvaniska isolatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Igen!

Prova med att jorda 110 volt i båten så ska du se att lampan slocknar.  Alltså som Ingemar beskriver så har du ingen användning av Galvanic Isolator pga. från  så går det ut en fas och nolla utan jord ( 1 x 110 V ).

Det märkliga är att jag har inte fått den här frågan tidigare. Detta kan bero på att de flesta US båtar från 1996 och framåt har en galv. isolator inbyggd men det finns ingen lampa som indikerar fel som Ni har i Er Four Winns.

MVH Michel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående 110 volt 4-ledarsystem till större båtar.

 

Svart ( fas ) = L1 ( hot )

Röd ( fas ) = L2 ( hot )

Vit ( nolla ) = N ( common )

Grön ( jord ) = GND ( ground )

 

US båtar större än 40 fot kan det för komma att det kommer en 4-ledar från båten.

Dessvärre kan det bli ett litet problem när ni ska koppla in xxx då den endast

har en fas som ger 110 volt. Detta beror på att det t.ex. finns en varmvatten beredare

ell. spis m.fl. som kräver 2 x 110V ( L1 och L2 ). Det kan också vara så att el-systemet

är uppdelad för olika ändamål. Titta i el-schemat för just Er båt för att kontrollera detta.

 

För att lös detta kan Ni antingen ignorera den röda tråden helt ell. så installeras en

switch så man kan växla mellan svart och röd fas. Koppla ej ihop svart och röd tråd.

 

Har fått frågan tidigare ang. trafo som löser detta. Ska sätt mig och skissa på en ny

5.0 kva transformator som löser ovan.

 

Med vänlig hälsning

Michel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta en tråd ang. jordproblem och skillnaden mellan  2 x 55V / 1 x 110V.

Systems

There exists within the power distribution world two different types of 110V supply system. Care must be taken to ensure the correct transformer is chosen for the application. Otherwise there is the possibility of creating a short circuit when connecting equipment specified for the alternate system and causing damage.

Type 1 (110V Mains System)  Fig 1

This is the 110V live, neutral and earth system used for electrical distribution in the United States and other countries. It is a similar to our UK 240V mains system merely operating at a lower voltage. The transformer coil has two output leads, Live and Neutral, The neutral lead may be connected to the supply earth.

 

Type 2 (110V Site Safety System)  Fig 2

This is the 110V CTE or 55-0-55V system. In this system the 110V output coil has a centre tap in addition to the two leads at the ends of the coil. The centre tap is electrically wired directly to the system earth. With this system a lead must not be connected to one of the ends of the secondary coil to define the neutral as this will create a short circuit within the winding.

This type of system is used for power tool operation throughout Europe. The environment in which these items are used is generally considered to be hazardous with the potential for damage to the equipment that could expose live internal wiring. The centre tap of the system being earthed limits the magnitude of an electrical shock under such circumstances to 55V instead of the full system voltage of 110V

post-10002538-1394236334,5134_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här kan Ni ta del och fel söka på larm som kan förekomma vid användning av xxx.

 

Troubleshooting 1

To troubleshoot a Reverse Polarity FAIL indication please follow these steps:

1. Turn off the AC panel “main breaker”.

2. Using a volt meter, check the voltage between the green wire and white/blue wire at the main breaker input side. If the reading is not less then 6 volts (typical) and is instead close to or over 100 volts AC this is an indication of Reverse Polarity.

3. If there has been no recent electrical work on the boat and/or you have moved to a different dock it is probable that the reverse polarity is caused by a mis-wired electrical outlet in the dock post. This can be tested by checking the voltage between the ground and neutral slots in the connector of the dock post using the same results as above.

4. It is important to rectify this problem as it is the first of two mistakes that in conjunction will cause there to be high voltage on the bonding system of the boat.

 

Troubleshooting 2

To troubleshoot a Ground Wire FAIL indication please follow these steps:

WARNING! DO NOT PERFORM THIS TEST IF THE PROSAFE 1 IS INDICATING A “REVERSE POLARITY FAIL”. INSTALLING THE JUMPER WIRE IN STEP 2 BELOW DURING A REVERSE POLARITY CONDITION WILL PUT HIGH VOLTAGE ONTO THE BONDING SYSTEM. THIS IS A LIFE THREATENING CONDITION!

1. Be sure the shore power cable is disconnected at the dock post.

2. Using a length of jumper wire (18 ga. or larger) connect one end to the neutral wire (connection location of the ProSafe 1 blue wire) and the other end to the shore ground wire (“AC Shore Ground” stud on the Galvanic Isolator). With the boat AC main breaker in the off position reconnect the AC shore cord to the dock post and turn on the dock post breaker. After the four second test the display should show a NORMAL condition on the “Ground Wire” indicator. With the display showing NORMAL during this simulation the problem could be a defective shore cable or shore cable connector or faulty ground/neutral connection dockside. In the event you are new at this dock and the ProSafe 1 has not given you a FAIL indication at your previous dockage it is likely, and has often been found that the ground and neutral at this new dock are not properly terminated. This situation will require the dock electrical be inspected. If the ProSafe 1 shows a fail during this test of the system then the ProSafe 1 has failed and needs replacement.

3. UPON COMPLETION it is imperative that you disconnect the shore cord from the dock post and then remove the jumper wire. Not removing this jumper is an infraction of the recommendations of ABYC and creates a danger of stray AC currents on the bonding system of the boat.

Troubleshooting 2

To troubleshoot a Galvanic Isolator FAIL indication please follow these steps.

1. Disconnect the shore cord at the dock post.

 

Check the connection point of the four wire connector to the Galvanic Isolator. Look for corroded pins or broken wires. Using a quality Digital Multi-Meter with the test selector in the diode test position test from stud to stud of the Galvanic Isolator. Test in both directions. Measurements should be between .8 volts and 1.0 volts with a difference between readings of less then 0.075 volts.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galvanic Isolators

 

What is a galvanic isolator and why should my shore power system have one?

A galvanic isolator is a device used to block low voltage DC currents coming on board your boat on the shore power ground wire.  These currents could cause corrosion to your underwater metals; through hulls, propeller, shaft etc.

Boats in a marina plugged into shore power all act as a giant battery.  They are all connected together by the green shore power ground wire, which is (or should be) connected to their DC grounds, engine block, and bonded underwater metals.  If the boats are in salt water then that forms an electrolyte and the dissimilar metals connected together act as a battery, causing corrosion.

 

The galvanic isolator has two pairs of diodes set up so that a voltage of about 1.2 volts is required to cause them to conduct.  As most DC voltages caused by galvanic action will be less than this, they are blocked. Good quality isolators also contain a capacitor, which only conducts AC current, as a backup.

 

Normally no AC current is carried on the shore power ground wire, but it has to be able to carry the full load of the circuit in the event of a fault.  Therefore it is important to have a good quality unit that will not overheat when required to carry the rated load.  Some heat will be generated by the voltage drop and the unit must be able to withstand this.

As the galvanic isolator fulfills such a key function in the AC circuit it is only prudent to use the best quality unit available. 

How to test a galvanic isolator that doesn't have a monitoring system..

Galvanic isolators are a bit difficult to test.  Current ABYC standards require that galvanic isolators be self testing.  For testing older isolators without this feature there are a number of methods that can be used, the one that follows is one that I found most useful.

Unplug the boat from shore power before starting the test.  

Disconnect one lead of the isolator so that you are testing it only.  Get a digital multimeter set to the diode test function.  Put one lead on one side of the isolator and the other lead on the other side.

As the capacitor starts to conduct current  the reading should rise to approximately 0.9 volts.  Remove the test leads, short the two wires of the isolator together to discharge the capacitor and repeat the test with the test leads reversed. You should get the same answer.

Interpreting the readings:

  • If the reading is instantly 0.9 volts then the capacitor is defective or there is no capacitor.
  • If a voltage of 0.45 volts is observed one of the diodes is shorted.
  • If there is a reading of 0 volts then both diodes could be shorted.
  • If there is a reading in excess of 0.9 volts then one or both diodes are open (not conducting) in which case you should stop the test before the capacitor reaches 2.0 volts or you will damage it.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

What happens when I take my 120 volt US boat to Europe and want to plug in to 240 volts?

Boat electrical systems in US and Europe

European boats tend to have smaller shore power systems than are typically found in the US.  Even boats of 45ft (15 meters) will often just have a battery charger, water heater and a few AC receptacles. In the US it is quite common to have air conditioning, refrigeration, microwaves, TV's and all the comforts of home and so power requirements tend to be more demanding.

 

Typical shore power in the US and Europe

For small and medium sized recreational boats cruising in  Europe it is normal to find a shore power connection with a 16 Amp service delivering 240 volts at 50 Hz.  Larger boats in larger slips will encounter a 32 Amp service.  The total power available from a 16 Amp service is 3840 Watts ( Watts = Volts x Amps) and from a 32 Amp service is 7680 Watts.  The frequency of the shore power in Europe will be 50 Hz or 50 cycles per second.

In the US will find a 30 Amp 120 volt service for the smaller boats.  Larger boats will typically find a 50 Amp 120/240 volt service, or occasionally a 50 Amp 120 volt service.  The total power available from a 30 Amp 110 volt service is 3300 Watts and from a 50 Amp 120/240 volt service is 12000 Watts. In the US the frequency is 60 Hz.

 

Bringing a US boat to Europe

The least expensive way is to get a multi input voltage battery charger and use it to charge the boats batteries while using an inverter on board to continue to make 120 volt 60 Hz power as needed.  This allows you to keep batteries charged and use appliances on board as needed.  It works best for small power demands; if your boat has three air conditioners and a washer dryer this is not going to work so well.

The next way is to get a transformer to convert the voltage.  The snag with this is that transformers are big and heavy and expensive and won't convert the frequency. The frequency may not matter for many pieces of equipment but for some it could cause overheating or other problems. If you have a new boat under construction you can specify dual frequency motors for air conditioners and refrigeration and avoid this problem.

US boats going permanently to Europe will be required to comply with CE requirements.  What this means in practice appears to depend on who is doing the certifying.  If the boat is to be rewired at least it should be possible to keep most of the existing wires as they will be adequately sized to support the lower currents and higher voltage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Differences in USA and European AC Panels

In the USA the two commonly supplied shore-power voltages are 120 Volts (60Hz) AC and 240 Volts (60Hz) AC. The standard in Europe is 230 Volts (50Hz) AC. All of these supplies are single phase, but there are differences in the supply wire configurations and consequently in the power distribution panel structure. The chart below illustrates the differences.

post-10002538-1394236335,0926_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här Graf sysslar han med någon marknadsföring här???????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Precis som det står i Huvudinlägg - Fråga: Landström 230 - 110 volt, US import

Läs inläggen!!!

// Michel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper_510_HT

Varannan inlägg som du skriver i MG är pajkastning. Dock undanber jag mig

Era dumma kommentarer, det finns dem som faktisk uppskattar denna tråd.

 

Kom med nåt vettig som tillför detta ämne istället...

 

Ha en trevlig dag!

Michel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dej. Har sett samma tendens i andra forum, där firmor går in och föreslår att de kan levererar en lösning på problemet.

39 inlägg av Graf, 5 övriga, i en tråd som han startat, klart en marknadsförning.

Skulle rapportera men det är redan utfört.

post-571-1394236335,8628_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gav denna man ett mothugg om att det han höll på med var emot forumets regler för ett år sedan, men fick då privata mail av honom där han uppmanade mig att lämna mitt telefonnummer till honom, angav för MG att jag såg detta som ett hot, men MG ser mellan fingrarna på viss reklam, kan dock inte utröna var dom sätter gränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord26

Syjuntan är i farten igen!!! MG´ s ideella kritiker. Har Ni punka på rullatorn eller livet så tråkig. Hot!!! Blev du orolig??? Det ända jag ville var att du skulle sluta och skriva en massa skit i MG men du var för feg för att höra det. Har inte bett dig skriva här, vad är problemet? Håll Er till ämnet tack.

Lasse H

Du har väl en del att tillföra här om transformatorer. Jag såg i ett inlägg att du prata om din engelska trafo!!! Battxxxxx.se där säljer de trafo, är din egen rörelse???

// Michel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste Lars Lundell!

Dito! Om du behaga och scrolla tillbaka ett år, så kan du se att jag lägger nu mera upp problem som uppstår kring US importbåtar med 110 volt och lägger in inlägg från personer som jag tycker har något att tillföra här. Snart 2500 besökare till MG och denna tråd, och fler blir det.

Jag hoppas att vi är klara med detta nu.

MVH Michel



Senast ändrad av Michel-Graf | 03 maj 2010 | 07:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan

Ömma tår

Blivit påkörd av en rullator

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte alls!

Jag har ett jobb att sköta, och detta gör jag på min fritid som inte är nu.

Inte så mycket att tillägga för tillfället blir bara en massa pajkastning och dravell så jag säger till PRO, fortsätt med fågelskådning eller öppna egen tråd om detta.

Åter igen håll Er till ämnet tack! Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse L

Du har väl en del att tillföra här om transformatorer. Jag såg i ett inlägg att du prata om din engelska trafo!!! Battxxxxx.se där säljer de trafo, är din egen rörelse???

// Michel

Varför skall jag leta ett år tillbaks i tiden. Är inte intresserad av us-båtars elprob.

Det är din fråga om jag säljer trafo, jag vänder mej emot. Om du läser lite nogrannare innan du refererar till andra forum så behöver du inte komma med insiunering. Mitt inlägg i denna tråden gäller din smygreklam och marknadsföring, som jag inte gillar.

Bemöt det istället för att svamla om mina inlägg i andra forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Ge upp nu! Vet inte om du har läsglasögonen på men jag har ju svarat flera gånger om. Ska du tjata ihjäl mig nu. Jag ställde en fråga, det inte jag som är intresserad av vad du skriver i andra forum.

Dessvärre så skriver du i min tråd och det börja bli tjatigt nu. Om du inte är intresserad av US båtars problem klicka vidare. Jag är i alla fall inte intresserad av vad du skriver till mig eller så kanske jag ska jaga runt dig i alla dina inlägg och kommentera det du skriver, hälften är smörja och det är min personliga åsikt.

Men visst jag kan lägga mer min tråd här så kan du och de andra PRO medl. svara på frågor som handlar om detta. Är det okej om jag lägger ut Era mail och tfn?  

Mitt budskap är ganska klart, klicka vidare och stanna inte här är du snäll, du tillför inget vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BRA MICHEL!!

Nu får alla dårar på detta forum ge sig och kritisera vanligt hederligt folk som vill dela med sin ERFARENHET & KUNSKAP!!

Allt för många tycker och tänker om saker de inte har den blekaste aning om, det blir tyvärr för mycket rappakalja och desinformation. Eller bara skriver idiotiska kommentarer.

Jag tycker att det är OK att svara på ett inlägg om man har kunskap om ämnet, inte om man tror eller hört, detta skapar bara förvirring!

Gillar man inte inlägget, -Gå vidare, utan att kommentera.

Förövrigt skiter jag i om du säljer trafo på fritiden, du har bara hjälpt mig med att fixa min båtel. Din information & support har varit guld värd!!  Saklig och informativ!!

Tack!Flört

 

MVH

 

// Landkrabban Jerker

 



Senast ändrad av jerkerg | 03 maj 2010 | 23:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jerker!

Det värmde gött, är så förbannad trött på PRO-gänget som har så mycket tid över till

massa skitsnack. Möjligtvis att Lasse-L kan bidra med nått men de andra två tomtarna

ovan nämnd ska vi inte gå in på. Håller varandra i handen i varje tråd P&W.

 

Jag har fått massor av bra feedback lite synd att det inte kommer upp här förstås.

Imorgon åker jag ut och hjälper en kille på plats utan en krona i fickan.

 

Med vänlig hälsning

Michel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste Lars Lundell ( Lasse-L )!

Innan du laddar på mera så tar jag steget ut här och nu och ber om ursäkt för ev. felaktiga påstående. I stundens hetta slank det ut ett och annat. Dina inlägg i MG förutom här på min tråd är faktiskt helt okej.

Hoppas att vi kan stannar här och nu!

MVH Michel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg från Christer:

Ang. Ground Wire Fail:

 

Jag ringde till Promariner och fick till svar att lägga i/sjösätta båten i vattnet så skulle det ordna sig? Jag provade även att jorda nollan med båtens jord och fick då bort varningen.

 

Jag återkommer om det inte skulle fungera i vattnet.

 

Mvh

Christian

 

 

Tjena Christian!

 

Bra där! Va kul att du hitta på orsaken. Som jag skrev i tidigare mail till Er så måste båten nog ner i plurret för att detta ska fungera fullt ut. Återkom när du har sjösatt för slutresultat.

 

Det optimala vore om man kunde koppla till en ledare ( jord ) samt en jordfels-brytare, då får båten ett eget 3-ledarsystem. Dvs. om jag jämför med ett hushåll så hade vi tidigare 4-ledarsystem i Sverige och då var nolla och jord samma ledning, men detta system kan ge upphov till massor av problem med att strömmen går via vattenrör och andra metaller mm. Idag har vi istället ett 5-ledarsystem där nolla och jord är separerade från el-centralen. Med skiljd nolla och jord, så kan det uppstå livsfara om man inte kopplar ihop dem vid 4-ledarsystem. Vid 5-ledarsystem så löser jordfelsbrytaren ut omedelbart och det kan inte uppstå någon fara. Problemet är att man vill inte ha ut jorden till båten då det ev. kan uppstå galvaniska strömmar, om inte båtens inbyggda jordskydd ( galv. isolator ) fungerar rätt. Det vi nu har med  är 2-ledarsystem, 1 x 110 volt och precis som med 3-fas hemma lägger vi till en ledare till jord ( 3-ledarsystem ) i båten som redan finns dragen där till bla. utrustning och kontakter mm. sedan båten tillverkades. Man installerar en jordfelsbrytare före manöverpanelen och då har vi ett 110 volt system med jordfelsbrytare i båten. Jordfelsbrytare känner av om strömmen till en apparat inte är lika stor som strömmen från apparaten och bryter strömmen direkt vid ev. fel.

 

Jag ska kika lite på det här, många nyare båtar har inbyggd jordfelsbrytare i från fabrik. Ska jaga rätt på ett el-schema så får jag se hur det är kopplat.

 

Vi återkommer om detta framöver.

 

// Michel

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Detta har nu gått lite för långt med åsidosättning av forumets regler så tråden låses.
Trist för ämnet som sådant är rätt intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...