Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Stefan Nordström

Är det någon som vet vad en Saltö 2800 är för båt

Rekommendera Poster

Gäst Stefan Nordström

Jag såg en Saltö DC båt för några år sedan, jag tror den hette saltö 2800 ?. Är det någon som vet något om dom här båtarna, hur många som gjorts, vilka år dom tillverkades, vem som tillverkade dom mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sne'seglarn

Om du kollar i boken över båttester som ViBåtägare har gett ut finns Saltön med. Den fick mycket beröm om jag inte minns fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis familj äger en sådan. De är mycket nöjda, lätt körd och bra plannerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas Westling

JAg har en Saltö 2800 DcC sedan 4 år och är otroligt nöjd med båten. Välbygd med mycket trä och gedigen känsla. Går fint i sjön. Byggd av SAltö boats Norge 1990-1991. Finns inte många ex. vad jag vet ca 5 båtar runt Stockholm. JAg har just bytt motor i min till en Yanmar diesel 315hk och båten är nu helt fantastisk. Tidigare satt det en V8 7,4 l som drog oerhörda mängder bensin! Nu kör jag på 1,5ll/distans i 27-28 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stig Biström

Jag är en av de 5-6 ägarna till en saltö 2800. En härlig båt om än lite törstig med sin V8-motor. Men kan någon säga mig var jag kan få tag på ett el-schema vore jag tacksam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas Westling

Jag har själv en Saltö 2800 och har inte heller ngt elschema. Har du något speciellt problem kanske jag kan assistera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler kommentarer från någon? Jag tycker den har fina linjer, men vill gärna få en bild över hur den är i sjön och hur mycket den drar t ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Vi har i vår familj haft en Saltö 2800 Roylal Crown DC, som är den hela beteckningen på båten, i ca 6 år. Vi sålde den i våras till en familj i Göteborgstrakten. Tror att de finns lite olika motorbestyckning från leverantörern. Både 6 cyl TAMD dieslar och V8 och V6 bensinare. Själva hade vi ett dubbelmontage med 4,3 LX Merc och Alfa one. Jag tror att båten ritades av Leif Lindgren och byggdes sedan i Flekkefjord Norge.

 

Det finns tror jag en efterföljare som heter Seaco som har använt mycket liknande exteriör och interiör. Jag upplevde kvalitetsvalet i de olika delarna av båten som mycket gediget. Det som varit problem för oss är glapp i lysdiodplattan med touchkontroller för att knäppa på olika elgrejer. Bättre med vanliga grova onoff knappar. Kanske blev den gedigna konstruktionen och materialvalet för dyrt för tillverkaren kontra det man då vid-90 kunde ta ut,vet inte om varvet slog vantarna i bordet så småningom. Vi trivdes bra i båten, fina utrymmen, har man dubbelmontaget så kräver det lite träning för finmanövrering. Det finns tror jag några äldre tester i några båtmagasin att beställa, jag gjorde det när jag skaffade båten, men vet fn inte var de är eller vilka tidningar det var.

MVH Anders

post-22274-1394234795,3373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hallå

 

Saltö 2800 började tillverkas i Sverige 1988, flyttades sedan till Norge och gick tillsammans med de flesta andra under i varvskrisen i början av 90-talet.

 

Jag har en 88:a som vi köpte 1998, ligger på Bullandö. VP AQAD41 290DP enkelmontage ger snål gång (1,5 L/M vid ~23 knop).

 

Vi fastnade direkt för båten och är oerhört nöjda. Går stadigt och fint i vattnet och är rejält byggd. När vi hade Jörgen Wallin ombord för besiktning så tyckte han att det inte var så konstigt att de gick omkull för man har inte råd att bygga båtar på det här sättet längre. Skrovform och viktfördelningen gör att man lugnt passerar sitt eget svall i marschfart (och då drar den ändå upp en del sjö). Jag upplever egentligen bara en stor nackdel och det är att med 600 kg motor drev i aktern och 400L dieseltank strax framför motorn så är den hejdlöst svårmanövrerad i låg fart och blåsigt väder. Med enkelmontage och utan bogprop kan vindarna göra det riktigt svettigt att dra in i trånga hamnar.

 

Enligt en bryggbekantskap byggdes den bara i runt 60 exemplar, varav 10 med diesel. Har stött på en systerbåt norr om Utö för ett par år sedan men det är det enda mötet på snart 10 år! Som sagt i tidigare inlägg, kolla in Seaco 950 (http://www.seaco.no) så ser ni var skrovformen hamnade efter konkursen.

 

Kuriosa 1. Enligt förre ägaren till min båt så trailades just detta ex ner till medelhavet i slutet på 80-talet för demosyfte.

 

Kuriosa 2. Jag har en originalfolder från Saltö Boats i gömmorna (med människor i åttiotalskläder)!

 

Kuriosa 3. När vi köpte båten fanns en 89:a med diesel till salu i Saltsjö-Boo som enligt säljaren ägts av Sören Gyll. :-)

 

Vore mycket kul att att komma i kontakt med andra ägare av Saltö 2800! Maila mig gärna på mkweb(bindestreck)temp(at)kronbladh(punkt)net.

 

 

/mk

post-26475-1394235076,7245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...