Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Veiron

Naturhamn nära Stockholms innerstad?

Rekommendera Poster

Hej!

Vet att det finns länkar men jag hittar inget bra där.

Har båten i arlbergskanalen och söker tips på ställen man kan köra snabbt till, lägga till och hoppa av och grilla eller likanande. Borde finnas någonting i mälaren eller kanske runt lidingö. vill kunna ta mig dit lätt med min lilla DC.

Väldigt tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en ö sydost om  Drottningholm som heter Skräddarholmen och där har jag sett båtar ligga vid klippor på sydvästra sidan. Det åg mycigt ut där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på ön från eniros sjökort

 

post-2001-1394235897,9568_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sydsidan av Fågelön (ost om Skräddarholmen, dvs ännu närmare från Karlberg... Cool) ligger en liten ö med ett fyrkummel som kallas Fläsket. Där får ett par båtar plats i det lilla sundet mellan öarna.

Annars är det som sagt vanligast att lägga sig i sunden mellan Skräddarholmen-Fågelön-Kärsön. Finns flera fina klippor att lägga till vid där om man vill grilla. Se bara till så du lägger dig skyddat från svall från trafiken till och från Drottningholm!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Kärsön mitt emot slottet finns en fin klippa att grilla på.  Annars kan jag nu avslöja Stockholms finaste pärla som är okänd för de allra flesta, detta på grund av att jag nu har segelbåt och helt enkelt inte kommer in där Flört

Med motorbåt åker du Djurgårdsbrunnskanalen ut i Värtan där du viker av babord.  Fortsätt upp i stora värtan och upp till det nordostligaste hörnet.  Inte förän man är alldeles inpå, ser man att det öppnar sig ett litet smalt sund (Hällsund) som endast är några få meter brett och dryga metern djupt.  Innanför sundet öppnar det sig en stor flad som på grund av landhöjningen håller på att snöras av för att så småningom bli en insjö (Kyrkfjärden)  Här är man 12 sjömil från stan men det känns som om man skulle vara 100 mil bort i en norrlänsk skogssjö.  Längst ner i den södra delen sticker det ut en liten udde som är perfekt att lägga till vid och packa upp grillen.

Med segelbåt blir det bökigare.  Djurgårdsbrunnskanalen går ju så klart bort.  Lidingöbron kan inte heller passeras så det blir till att köra runt.  Vid Hällsund blir det svajankring för att sedan ta jollen in.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt! jag ser redan fram emot att testa.. om någon annan har tips tas det gärna emot, inget av ovanstående har jag hittat i vanliga listor, så tack så hemskt mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...