Gå till innehåll
måndag 15 juni 2026
kjfjr

Motor drar ej runt efter vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej allihop.

Jag har en evinrude 120 VRO från 90 som fungerat mer eller mindre felfritt i några år. När jag lagt i den i helgen och skulle starta så orkar inte startmotorn dra runt motorn mer än väldigt trögt. Batteriet är helt nytt o fulladdat så kräm finns.

Har dock hänt (även i helgen) att kugget inte slungas hela vägen upp utan hoppar upp o viner.

Det som får mig att fundera lite är att jag till vinterkonservering använde någon spray som hett just vinterkonservering vitt skum typ och tidigare använt olja.

Det andra problemet jag har / haft är att tändningslåset kärvar ibland d v s i med nyckel pip o vrid o inget händer? efter ett antal ggr går det dock. Är det svårt att byta, sitter i gasreglaget o är säkerligtn orginal och vart hittar man ett motsvarande?

Snälla har någon tips på hur jag skall få snurr på den så är jag evigt tacksam.

MVH
Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen några idéer ang detta?

MVH
Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tar ur stiften, kan du få motorn att gå runt som den ska eller är det också väldigt trögt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din beskrivning är bra och tyder på att du inte får fram den fräscha spänningen ända fram till startmotorn.

Ta med startkablar och sätt direkt på startmotorns poler. Går den OK nu?

Om inte mät med en voltmeter direkt på motorns poler och sedan på batteriet.

Har du ett dåligt batteri ändå?

Det är ju det vanliga så testa med ett annat batteri.

Voltmetern är ett måste i såna här sammanhang annars börjar du köpa grejer hejdlöst. Det är oftast inte mer än en grej som felar men det kan vara flera så voltmetern ger besked.

Köp alltså en voltmeter eller universalinstrument som man kallar det.

Kostar c:a 100 kr och du har nytta av det resten av livet.

De grejer du köper om du inte skaffar en voltmeter brukar vara:

1) startmotor

2) startrelä (solenoiden)

3) batteri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du smort axeln på startmotorn? Kuggen slungas kanske inte ända upp.

JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er

Batteriet är det inget fel på (var o köpte ett nyttGlad)

Jag har inte prövat att smörja upp där kugget sitter på startmotorn men skall pröva ikväll. tror att det kan hjälpa å slunga upp det MEN tror inte att det hjälper för att dra runt.

Skall dock pröva o ta kablar o gå direkt på polerna på startmotorn o se vad som händer. OM den då drar runt som den skall så tappas uppenbarligen spänning på vägen antar jag så då får jag väl börja felsöka det (några tips??)

OM den ändå inte orkar dra runt vad skulle det kunna vara då? När jag plockade ur stiften så gick det lättare men ingen riktig schvung om ni förstår vad jag menar. Går även runt med stift i men JÄV...T orkeslöst/slött/sakta.

Provar ikväll när jag drar ner till bryggan o återkommer senare.

Tack så länge

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att du provar med startkablar. Då kan du vara rätt säker på att det är startmotorn om den segar likafullt.

Om inte det nya batteriet var kass. Sånt händer.

Voltmeter eller åtminstone en 12V lampa att indikera spänningen med. Då kan du se på intensiteten i ljuset om du har tappat kräm på vägen. Misstänk ärgade poler på vägen och startreläet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...