Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
fswms

svarta fläckar i silikon

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon här som kan tala om hur man blir av med

Små svarta fläckar i silikon tätningar.

 

/Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen silicon? Silicon skall ej användas i båt. Är det inte Sikaflex?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är silkon. Det är den vita massan som tätar mellan skrov och däck-

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med fläckar fast jag har sikaflex, hela strängen lossnar för mig när jag gjorde ett försök att ta bort fläckarna.

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla älskare av fogmassor !

De svarta fläckar/prickar ni ser på era fogar är MÖGEL.

Detta kan inte tvättas bort utan endast avläsnas mekaniskt. Orsaken till mögelangreppen är att partiklar typ smuts samlas på ytan och dessa börjar då att mögla om de inte tvättas rena. Börjar de att mögla och får sitta kvar så angriper möglet fogmassan och prickar/fläcker blir ett faktum. Orsaken till att just fogarna drabbas är att dessa är statiska och drar då lättare till sig smuts.

För att lösa detta är det bara ett utbyte som fungerar. Foga inte med ny massa på dessa fogar för då kommer möglet att komma tillbaka genom den nya massan.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med något klormedel, jag skurade bort massvis med svarta prickar inne i båten med fasadtvätt och dom har inte vågat visa sig igen. Blev rätt snurrig själv, ha god ventilation!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...