Gå till innehåll
torsdag 27 november 2025
MisterM

Utökning av batteribank och laddning

Rekommendera Poster

Råkade posta den här frågan i ett gammal tråd i morse, det var inte meningen...   Tanken var en ny fråga:

Min båt är utrustad med en batteriväljare. Lägen är 1, 2, 1 2, off. Det sitter idag 2 batterier som i detta skede är 1 och 2. Man kan alltså välja vilket batteri man vill använda, eller om man vill använda bägge. Jag tänkte nu utöka batteribanken och paralellkoppla två 75ah marin batterier på batteri 2. På dessa tänkte jag koppla på en Ctek M300 laddare. Tänkte inte koppla in ett skiljerelä(om man inte måste). Frågor:

1. Är det bara att koppla in laddaren på polerna på ett av batterierna i batteribanken 2

2. När jag startar båten tänker jag använda läge 1 2. Kommer alla batterierna laddas lika mycket eller finns det någon nackdel med denna koppling.

3. Tänkte installera ankarspel. Ska jag koppla det på batteri 1 - startbatteriet eller på 2-batteribanken.

4. Övriga kommetarer/synpunkter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja, men inte 100% optimalt.
Hur en paralell bank ska kopplas för att det ska bli så rätt som möjligt: http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html

2. Nja, batterierna laddas i den ordning dom behöver laddas.

Dom sköter det själv, hungrigast tar mest laddning, startbatteriet i princip ingenting eftersdom det knappt laddats ur någonting vid starten (om man har en *normal* motor som startar när man vrir på nyckeln).

3. Själv har jag mitt spel på startbatteriet, för det är det som är fulladdat och har full kraft när jag ska dra upp ankararet efter kanske en vecka i naturhamnen.

Ankarspelet körs dessutom knappt utan att motorn är igång, och då ger generatorn lite stöd.

Nu spelar det ju ingen större roll i ditt fall eftersom brytaren kommer att stå i läge 1 2, med motorn igång, när du ska köra spelet.

Själv har jag just nu diod-ladd-fördelare (satt i nya båten och har inte orkat bry mig) så i mitt fall är det enbart startbatteriet generatorn som driver spelet.

4. Förr eller senare kommer du (eller någon annan) att glömma brytaren i läge 1 2 efter att ni kommer fram, så jag skulle nog funderat på att byta till 2 enkelbrytare skiljerelä i stället.

Senast ändrad av Gunnar_ | 25 april 2009 | 18:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man paralell kopplar enligt ovan skeppare måste det vara samma AH eller är det ok att serie koppla två olika AH storlekar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menade du verkligen seriekoppla i andra stycket?

Seriekoppla olika storlekar = det minsta batteriet sätter gränsen.

Paralellkoppla
= summan av alla är totalkapaciteten.

Man kan i princip blanda friskt, ett 200Ah paralellt med ett 50Ah = 250Ah så länge vi pratar samma teknologi och typ ==

man kan inte förvänta sig någon längre livslängd på totalbanken om man blandar startbatterier med förbrukningsbatterier och/eller rena ventilerade bly-syra med AGM eller Gel eller om man mixar rejält gammalt med helt nytt.

Men moderna fritidsbatterier typ Varta eller Tudor kan man nog mixa i princip hur som helst

Låt oss vända på frågan: vad har du tänkt att koppla ihop med vad ?

Senast ändrad av Gunnar_ | 25 april 2009 | 20:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två stycken 115ah batterier kopplat till en dosa med 1, 2 , av eller båda.

Jag har tänkt köpa ett 80ah batteri och koppla ihop med förbruknings batteriet det vill säga 2:an.

Kan jag då koppla så enkelt som röd till röd och svart till svart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kopplar plus till plus, minus till minus.

Färgen på kabeln säger inte med säkerhet någonting.

Jag har själv svart kabel mellan pluspolerna på mina batterier och en röd kabel från batteriminus till strömmätnings-shunten, därifrån är kabeln svart.
Det var kablar jag hade så det fick bli så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

givetvis men det funkar alltså med ett 80Ah batteri vidsidan om ett 115Ah.

Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...