Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Veiron

Mercury 70hp -83 (81?)byta olja och impeller. Vad kan ha pajjat under vintern?

Rekommendera Poster

Hej!

Totalnovis på båtägande som dumt nog inte vinterkonserverade ovanstående motor. Vad kan behöva fixas? Eller är det anske helt ok, om än inte bra. Kondens i förgasaren sa någon? Tänkte byta impeller men snackade med en kunnig som sa att den kan hålla i 15 år. Tror den är bytt för tre säsonger sedan.

Hur bör jag gå tillväga vid sjösättningen på lördag?

Tänkte byta olja i drevet, finns det någon särskild man skall köpa? Någon som sitter på en guide till hur man byter? Suck, jag borde nog inte ha en båt (ångest)

 

Otroligt tacksam för svar och tips

post-10003921-1394235876,5908_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag skulle ha bytt olja i växelhuset.
Det finns två pluggar i växelhuset, för att tömma oljan skruva först ur den nedre,
sedan den övre. Man behöver i slutet av tömningen normalt tilta upp motorn för att få ur all olja.
För att fylla så finns det småtuber att köpa alternativt 1 liters flaskor.
Jag använder själv Quicksilvers olja, till den finns en pump som man skruvar fast på flaskan. Slangen från pumpen passar på Mercrusier utan adapter, tror att det är samma till utbordare men det finns annars adaptrar. Man fyller oljan från det nedre hålet och stannar när det kommer ut ur det övre. Skruva i den övre skruven och sedan får man vara lite snabb när man skruvar i den nedre, passa på och byt packningar på skruvarna och om gängorna är dåliga byt skruvarna så slipper du problem nästa gång du byter. Jag byter normalt vid upptagningen då ser man om det finns vatten i oljan, vatten kan i värsta fall spränga vaäxelhuset.
Ett bra verktyg för att lossa skruvarna är en slagskruvmejsel, finns bl.a hos C.O för en billig peng. 

Kolla soppafiltret, kanske nya stift och se sen till att ha ny bensin när du startar.
 
Lycka till !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla! Jag har också en mercury70 fast från -88, jag har haft den sen -97 och just inte gjort någonting åt den annat än bytt olja några gånger,, vilket jag har lite dåligt samvete för;) Nu skulle jag försöka byta den där impellen men det är totalt omöjligt att få isär riggen! Den har säkert aldrig varit isärtagen...igår pratade jag med en mek som sa att det är vanligt att axeln fastnar på dessa gamla motorer om de aldrig tas isär och smörjs?? Det går att bryta ner riggen ca 8mm sen är det tvärstopp! Vad göra? Den kyler ju fortfarande hyfsat så det kanske bara är att köra vidare, eller? Tror ni jag hinner se eller höra om den går varm så jag hinner stoppa i tid? Många säger ju att impellen ska bytas varje år, är det just för att smörja axeln samtidigt? Själva impellen verkar ju fungera länge? Meken sa också att en motor som min där axeln sitter fast bara är att slänga!! Några Tips?  //Janne Grödinge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...