Gå till innehåll
lördag 13 juni 2026
bengtv

Sned köl!

Rekommendera Poster

Jag är spekulant på en stortriss, och kan knappt nå´ t om segelbåtar. Den jag tittat på har sned köl!

Fakta:

1 sedd rakt framifrån eller rakt bakifrån lutar kölen några grader i sidled, det är såpass att det tydligt syns.

2 Båten är upplagd så att nästan hela vikten tas av upp kölen, det går alltså inte att känna om kölen är lös eller ej.

3 Jag kan inte se några sprickor i plasten på insidan av botten (inte heller på utsidan).

Frågor:

1 Förutsatt att kölen inte sitter löst: påverkas båtens egenskaper av detta?

2 Är det vanligt att segelbåtar har sned köl?

3 Vekar det vettigt? (för mig som inte kan nåt så ser jag kölen som en så vital del så jag blir lte tveksam.

4 När man lägger upp på varv, tar man då normalt hela vikten på en fenköl och bara stöttar stöttar för balansen? eller försöker man fördela vikten mellan stöttor och köl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja, beroende på hur mycket det rör sig om. Jämför med båtarna i Volvo Ocean Race som har svängköl. Teoretiskt får du mer upprätande moment på den ena bogen och kan få mer fart eller högre höjd på den. Om lutningen år sådan att det verkligen har någon praktisk betydelse i just det här fallet kan jag inte svara på.

2. Jag skulle vilja säga nej på den frågan, men det är klart att alla båtar kanske inte byggts med så hög precision.

3. Ser det väldigt snett ut skulle jag nog se mig om efter något annat exemplar.

4. Ja. En stor del av den totala vikten ligger ju för övrigt i själva kölen. Jag brukar väl sätta an stöttorna såpass att de bär lite av vikten, men man vill ju samtidigt inte ha för höga laster punktvis på laminatet på ställen där skrovet inte är byggt för det.

Nu vet jag ju inte hur mycket det är, men jag skulle nog försöka mäta upp det i alla fall, även om du säger att det syns tydligt. Det finns ju inga räta linjer att jämföra med, och det är nog väldigt lätt att se fel om det så beror på ljusinfall, snett målade vattenlinjer eller vad det nu kan vara. Det borde ju gå att mäta ifrån relingen ner till kölen på båda sidor med någon stum lina eller måttband, för att avgöra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2. Ja, det är vanligt. T ex Expresser är kända för att ha det om inte någon ägare fixat till den med spackel eller annan metod. Sedan är ju snedhet en glidande skala. Lite sneda är i stort sett alla kölar på massproducerade båtar, men är det mycket snett är något fel. Hur mycket snett man kan tillåta är svårt att säga, men kika på en annan Stortriss, om kölen är sned på ungefär samma sett på den båten är det nog original...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...