Modde 1 Postad 14 April , 2009 Framväxel full gas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 April , 2009 Jag ser direkt att du har felet vid förgasaren det är för stort spel i mellan rullen på förgasaren o gaskammen kolla så att inget har hängt sig där kanske något har fastnat i mellan gasspjällen det verkar som de ej stänger ,BRA MED BILDER. spelet mellan rullen o kammen ska vara ca 0.50-1mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 14 April , 2009 Va....grymt! Tack Wanmar....skall kolla upp det :-) Återkommer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 14 April , 2009 Är det på varje förgasare du menar eller är det här ( se marering på bild ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 April , 2009 Ta en när bild på gascam o rulle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 April , 2009 jus där du har markerat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 14 April , 2009 OK, tack, skall kolla detta. Lite lättare nu när man vet var man skall kika Håller tummarna för att det är detta.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 14 April , 2009 Duger denna närbild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 14 April , 2009 Hmm. Jag var nere och fixade så att gaskammen och rullen ligger tightare. Var tvungen att lossa några skruvar på förgasarna som via några brickor håller i stag som sammanbinder dem. Det blev lite bättre men inte 100%. Kunde inte heller se något som fastnat eller så. Försökte även trycka ner de här brickorna och stagen för att ytterligare stänga spjällen....men det var stopp... Kan det vara något annat. Kan choken häga sig? Eller skulle motorn gå fet och stanna då? Eller kan det var nån annan reglering som gått söner. I förgasarna eller nåt? Se även ny bifogad bild på rulle och gaskam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 April , 2009 Det ser ut som det är ett jäkla stort avstånd i mellan kammen , kolla så inte spjällen har hakat uppsig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 14 April , 2009 Hej Wnamar. Se mitt tidigare inlägg. Exakt samtidigt som ditt senaste... Hur kollar man att spjällen inte hakat upp sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 April , 2009 det sitter en skruv på varje förgasare som på verkar spjällets synkronisering det är väl dessa du har lossat för at justera spelet så lossas enbart skruven på mittre förgasaren som på verkar rullen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 April , 2009 bra bild det ser ok ut kolla bara så du har ett avstånd mellan rullen o kamm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 April , 2009 finns inget med choken att göra är primer på denna motor det jag mistänkte att något hade lossnat o hindrat något spjäll att stänga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 14 April , 2009 -OK, inget med choken.... -Ja, jag har justerat rullen med skruven på mittersta förgasaren. -Jepp, det är ett litet avstånd mellan rulle och gaskam. -Lossade även skruvarna på övriga förgasare för att få spjällen i lägre lägen.... så att de stänger mer....Kunde justera lite men det var lite trickigt. Så fortfarande för höga varvtal.....men lite bättre blev det. Den rusar inte långre i alla fall....det är bara tomgångsvarvtal på 1100-1200 och frilägesvarvtal yterligare lite högre... Mycket skumt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 14 April , 2009 Finns det nåt sätt att visuellt kontrollera att spjällen stänger så mycket de ska ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 April , 2009 Ska du kolla spjällen visuelt så måste du demontera den svarta luftburken eller insugningsljudämparen o kolla på spjällen, annars får du ju prova o sänka varvtalet med den vita tomgångsskruven som sitter på gasarmen men det är ju knepigt att de skulle ha ändrat sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 14 April , 2009 Nej - jag är så säker man kan bli på att tomgångsskruven inte ändrat sig. Något måste glidigt eller fastnat om det inte är något i förgasaren som är galet... Är det svårt at beskriva hur spjällen skall se ut genom luftintaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 14 April , 2009 Garanterat något som hoppat snett/gått sönder inuti reglageboxen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 14 April , 2009 Hej! Reglageboxen? Har kopplat ur gasvajern....och därmed bort reglageboxen...Fortfarande samma fel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 April , 2009 Inte svårt att kolla spjällen du ser ju om de är öppna ,de ska vara helt stängda ta en lampa o lys in Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 15 April , 2009 Jepp, Kollar ikväll efter jobbat. Tack igen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 15 April , 2009 Hej igen! Felet är hittat. Enkelt. Om man vet var man skall titta. Tack förhjälpen Wanmar och ni andra. I spjället på den nedersta förgasaren satt ett rör från en konserveringssprayburk eller dyligt. Därmed kunde inte spjällen stänga ordentligt. Måste legat löst i luftburken till förgasarna och sugts in i premiärturen i måndags. Så nu går den bra igen... Har dock lossat på armen som håller samman spjällen så jag är inte helt säker på att cylindrarna är 100% synkade. Hur kollar man enklast? Den låter iofs ganska bra nu....Men om man vill ha det perfekt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 15 April , 2009 De va som jag trodde med spjällen ,kul att det löste sig,för att synka spjällen så lossa skruvarna på varje förgasare när du får lös skruvarna så finn det en fjäder på varje spjällaxel som stänger spjället ,dra åt skruvarna o kolla av ståndet vid rulle o cam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modde 1 Postad 18 April , 2009 OK, tack wanmar, Detta är fixat... Nu har jag ett annat litet? problem. Båten kommer bara upp i ca:25 knop jmf med ca: 35 förra säsongen. Den går bra annars, tomgång och frliäge ca 6-700 varv och växlarna går i perfekt. Den känns lite kraftlös när man drar på gasen. Accelererar långsamt och toppar på ca: 25 knop jämfört med 35 förra säsongen. Jag har ju mixtrat med gas-mekaniken men trodde jag fått tillbaka den som förut. Kan det ha nåt med det att göra? Finns något enkelt sätt att ta reda på vad det kan vara och sedan fixa problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 18 April , 2009 Velcome to my world Kunde inte låta bli.Kolla så det inte sitter någon slangstump som gör att spjällen inte öppnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 18 April , 2009 Ge fullgas o kolla att spjällen öppnar för fullt,kolla även tändstiften kan ha blivit sura sitter det något annat än B9HS-10 släng de brukar sitta BUZHW-2 känliga att bli sura vid lite lågfartkörning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser