Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Modde

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    70
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Modde

  • Placering
    Löjtnant
  1. Tack för tips! Hörde att propellertrim har ett samarbete med outboardservice så jag lämnar nog in hos propellertrim. Ligger bättre till geografiskt än outboardservice.
  2. Hej! Någon som kan rekommendera en verkstad i Sthlm för renovering av mercury växelhus? Gärna city eller söder om stan. Tack på förhand!
  3. Hej! Shimsning och backlash låter lite överkurs för mig. Kanske fixar det men det är på gränsen till för svårt. Har varken vekrtyg eller erfarenhet av den typen av arbete. Jag har funderat och tar det nog via försäkring och verkstad. Självrisk 5000 kr.
  4. Tack båda två! Försäkring finns. Kontaktar försäkringsbolaget i veckan. Motorn är dock 20 år gammal så jag skulle kunna tänka mig att chansa om utfallet på försäkringen blir för dåligt.
  5. Tackar! Jag tror de är delvis nedmalda men jag ska se till att rensa ur det som ev. finns kvar. Du vet inte nåt bra ställe för reservdelar? Har kikat på drev.se bl.a. men även om jag kan hitta något begagnat.
  6. Tack! Ja, jag byter nog backdrev och packningar också när jag ändå håller på.
  7. Grymt Craycoat. Var på biltema och köpte enligt dina direktiv och lyckades få ut propaxel med koppling och bakåtdrev. Tack! Nu hittade jag också problemet. Se röda markeringar på bifogad bild! Både framdrev/växel och drev på drivaxel är skadat. Har dock inte lyckats få ut dessa delar då jag inte kunnat lossa drivaxeln. Får inte får grepp om drivaxeln så att jag kan lossa muttern vid drevet på axeln. Behöver nog köpa en bättre rörtång för att det ska fungera. Eller nån som har nåt annat tips? Vidare funderar man ju på vad som kan ha orskat skadan? Kan det vara en fördröjd skada från en grundstötning? Det är nog ett drygt år mellan senaste grundstötning och problemen med missljuden började. Jag är sportfiskare så det händer att jag går på ibland
  8. Hej igen, Det såg ok ut vid propellern. Även den s.k. "thrust washern" såg ok ut även om den satt fast i propelleraxeln. Kanske svårare än jag trodde att plocka ur växelhuset?
  9. Hej igen! inspelningarna blev lite för stora för att få in här. Har nu provkört motorn utan drev och som tidigare skribenter skrivit sitter felet antagligen i drevet/växelhuset. Jag har dock inte monterat osäker det än. Liten sammanställning: - Friläge: svagt knäppande - framdrift: Högt dunkande. ökar med last - reverse: inget hörbart - Utan drev: inget hörbart - Inget spel/glapp på kolvarna Återkommer när drevet är nedmonterat.
  10. Tog upp båten nu och konstarade att ljudet hörs svagt i friläge. Med framåtväxel i låter det markant mer än i friläge. Däremot kunde jag inte höra något med backväxel i. Det var lite oväntat!?
  11. Tack för input Craycoat. Återkommer när jag testat
  12. Hej! Växelhusoljan byttes vid service för knappt ett år sedan. Ska ta upp båten imorgon. Får kolla oljan igen då samt testa motorn utan växelhus. Kan det vara en kolv ändå. Den rör sig väl även utan tändstift?
  13. Hej! Har fått ett knackande ljud från min mercury 90hk 2t -99. Ljudet finns i friläge men låter avsevärt högre under belastning. Trodde först att det var nåt kolvproblem men har provat att rycka ett tändstift i taget och missljudet finns kvar oavsett vilket tändstift som är borttaget. Borde väl indikera att det är nåt annat än ett kolv/cylinderproblem. Eller? Nån som har någon aning om vad det kan vara? Alternativt hur man går vidare med felsökning? Tack på förhand!
  14. Jag har pratat med en båtmack. Enligt honom skulle jag smörja styrstången med 5-56 istället. Inte fett! Fettnipplarna som sitter på tilt och styrcylindern är tydligen enbart för tilten. Jag trodde att den även smörjde styrstång/cylinder. Men tydligen inte. Jag vet inte om jag gjort fel när jag smörjt styrstången med fett tidigare? Jag har i alla fall gjort en insats idag på båten. Kopplat bort styrkabeln, prutat in 5-56 och juckat fram och tillbaka och jag fick ut en del skit. Det blev bättre men inte helt bra i ändläget när hela styrstången är inne i röret. Jag hoppas att det skall bli bättre om jag låter 5-56 en verka något dygn och att man sedan upprepar proceduren "Smörj - Verka - Rengör" ett antal gånger. Det är i alla fall min plan nu. Om inte detta fungerar blir jag nog tvungen att byta styrkabel och göra rent i styrröret ordentligt med smärgelduk eller liknande. Synpunkter eller tips?
×
×
  • Skapa nytt...