Gå till innehåll
torsdag 11 juni 2026
Timara345

Kylvatten har läckt ut ur min VP AD41

Rekommendera Poster

Hej,

konstaterade idag att antagligen flera liter (över 2,5 l) kylvatten har läckt ut ur min Volvo Penta AD41 under vintern. Hittade dock inget synligt leckage. Vet nån hur många isproppar det sitter på blocket och var de är belägna. Jag antar att de sitter till höger under avgaslimpan men e inte helt säker. Trodde faktiskt att det var 50 % glykol i systemet.

Var annors kan kylvätska läcka ut under vintern? Finns det nåt finurligt sätt att kolla om systemet är tätt då båten ännu är uppe och jag kan inte köra motorn igång?

Häls.,

Marcus

post-10008466-1394235861,0411_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trist...

Med risk för att bli påhoppad för svammel.. Har för mig att man kan provtrycka systemet med luft (precis som med en kylare) annars är det väl bara att fylla på och se om det rinner ut igen, vilket det borde göra om det har runnit ut så mycket?

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen till MG!

Varje år har jag en liten skvätt glykol som ligger i motorrummet. Även förra året när den var urtagen och helrenoverad. Jag vet inte var det kommer ifrån men jag har aldrig några problem under sommaren med driften.

Nu skriver du att du har 2,5 liter som läckt. Verkar väldigt mycket och kanske ne helt annan grej än mina skvättar. Gör som föregående skribent föreslår, fyll på lite mer och torka torrt så ser du om det fortsätter att läcka.

Jag vet inte säkert men jag tror att frysbrickorna sitter på toppen. Hittar ingen bild just nu men det finns ju proffs på detta på den här siten... Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På hösten måste man kolla kylvätskans fryspunkt. Det kan hända att värmeväxlarens insats har gått läck, och sjövatten pumpas in i färskvattensystemet. Biltema har numera en optisk mätare som man bara behöver en droppe av kylvätskan för att kolla. Om man kollar fryspunkten i vätskan som runnit ut i båten, så vet man om den kan ha frusit eller inte. Jag utgår ifrån att du frostskyddat sjövattensystemet. Ett vanligt ställe som kylvätska läcker på 41- motorerna är mellan avgaslimpa och turbo, om man har den gamla typen av packning. Avgaslimpan är gjord av aluminium och turbon av gjutjärn, och de utvidgar sig olika vid temperaturförändringar. Man kan se vilken packning man har genom att titta, och eventuellt  skrapa lite på packningen. Den gamla är av packningsmaterial, och den nya är en rostfri plåt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du ABSOLUT INTE ska göra är att vrida om nyckeln till starten. För har det gått ut kylvatten i en cylinder så kan det bli en dyr historia att vrida på nyckeln.

Ta ett spärrskafft och hylsa som du sätter på bulten till svänghjulet. Dra sen runt motorn minst ett varv för hand. För om det har kommit in vatten i en cylinder så kommer det att bli stopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

tack för alla goda råd! Det är hyggligt av er.

Skall som nästa:

1) kolla packningen till tubon

2) tårka upp under motorn och försöka se var det sipprar ut

3) försiktigt vrida runt motorn ett helt varv.

Det visade sig annors, att det inte heller kom ut nån glykol från råvattensidan då jag bytte impellern, så det kan ju förståss var därifrån som vattnet i bilgen härstammar.

Tack o hej,

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...