Gå till innehåll
lördag 04 oktober 2025
Jofakuling

Hög tomgång på Mercury 40Hk EFI -02

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Mercury 40Hk EFI -02 som ska varva 725 -25 varv på tomgång, men den ligger på ca:1600 varv.

Resultatet blir att den går väl fort för att fiska med båten.

Har läst på Amerikanska forum något om TPS (throttle position sensor) men vet inte var den sitter och om den går att justera.

Är det någon som vet hur/om man kan ställa in detta själv?

/Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får byta spjällhuset de är fel på dessa inom vissa motornr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du kostnad för spjällhuset och om man fixar det själv?

Eventuellt vilka Serienummer det gäller?

Ps tack för snabbt svar.

/Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att vara säker så måste man koppla upp motorn o kolla IAC -värdet=tomgångsreglerventilen är lika med 0 värdet ska normalt vara 10-50 kan detta vara orsaken till tomgångsvarvtalet är för högt.Möjliga orsaker till dessa förhållanden kan vara Luftläcka i insugningssystemet,felsjusterat elle rblockerat gaslänksystem,Defekt spjällhus eller insugningsrör,motorer med serienr över 1B268341 är utrustade med det justerbara spjällhuset.Om spjällhuset befinns vara defekt ingår nytt insugningsrör o ett nytt justerbart spjällhus.kit 878139A06 pris 7090:-  3cyl.Enbart spjällhus 877831A03 4321:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu testat att kolla IAC. Värdet får jag till 27 Ohm.

När motorn går på tomgång är ventilen stängd och öppnar sej sedan vid gaspådrag. När jag tar av slangen till IAC på tomgång sänks varvet några sec för att sedan rusa ännu mer. Stänger jag hålet med fingret blir varvet det samma som om slangen vore kopplad.

Motorns serienr: börjar med 0T48... så jag antar att det inte är ett justerbart spjällhus.

När jag tittar närmre på spjällhuset (under TPS på bilden antar jag) ser jag en skruv som ett reglage lägger sej mot vid tomgång. Den tycks avgöra spjällets läge vid tomgång. Den går att komma åt genom ett dolt hål från sidan men har en 5 vingad torxliknande skalle. Jag vet inte om det är värt att försöka fixa ett verktyg till den.

När jag läser senaste svaret från Wanmar känns det som problemet är att motorn suger tjuvluft någonstans runt insuget. Finns det något bra/enkelt sätt att spåra en sådan läcka?

Och till sist: på vilket sätt är det nya spjällhuset justerbart?

/Joakim

post-10008464-1394235861,6568_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jof, för att söka en läcka där luft sugs in utan att den skall sugas in finns specielle läcksökningsspray. Tyvärr vet jag inte vad de heter, men jag tror att de är vanliga här i Sverige med. Hör med BT, Claes Ohlsson, Mekonomen, de vet säkert vad det heter.

sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu testat att skruva av insuget mm. Tillverkade eget verktyg till justerskruven och fick till bra passform, men den satt som berget. Slipade istället bort ca 1 mm på skruven och vipps så är tomgången på 1000 varv istället för 1600 Glad. Nu går det inta ta mer på skruven. Det är ju också möjligt att varvet sjunker lite när växeln är i och båten i sjön.

Redan detta borde göra fisken osäkerTungan, men jag skulle gärna ner 2-300 varv till.

/Joakim

Jag ska kolla efter läcksökningsspray nästa gång jag är och handlar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har filat ner skruven på flera o fått ner varvtalet betydligt alltså spjällstoppskruven,prova o köp e.n flaska startgas o spraya på insuget då ska varvtalet gå ner om du har någon läcka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...