Gå till innehåll
måndag 24 november 2025
kallle

Köpt ny motor svårt att koppla in fjärreglagen, gas och växel?

Rekommendera Poster

hej har köpt en tohatsu 18 hk 4 takt. vet inte om ja våga ge mig in på att koppla in gas och växelvajern i motorn? är det inte mycket inställningar för att få det i rätt lägen mm? finns det några tips eller råd för detta? tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min erfarenhet är att om man använder samma fabrikat på reglage, vajrar och nipplar så brukar det gå riktigt enkelt. I nödfall kan man titta i manualen...Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det brukar bara att vara att skruva ditt o testa går växlarna i som dom ska då är det ok

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det ser ut på samma sätt som i 40 hk Tohatsu (2 takt) så är det inte så svårt, men det är rekommendabelt att ge sig tid samt att läsa och förstå instruktionen i förväg.

Det är också bra att göra det själv i å med att du måste nog ta av motor varje höst och sätta på den varje vår (om du har samma försäkringsvillkor som jag).

Det är nästan inga inställningar utan bara montering, denena som kan behöva justeras är hur långt in man kall skruva in ändstycken på reglagekablarna så att nollägen hamnar rätt. Men oftast blir det rät från början om man följer manualens rekommendation.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs igenom instruktionsboken, där har jag för mig hur långt du skall skruva in reglage wiren i fästet som ansluts till motor och reglagebox. Jag har för mig att det är 11 mm på de där motorerna för både gas och växel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar inte vara så svårt, ställ allting i neutralläge (gasreglaget och reglagen i motorn) sen justerar du in vajrarna så dom passar.

Sen får man känna sig fram att växeln går i lätt både framåt och bakåt, om det går tungt brukar det bero på att gasvajern är för hårt spänd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...