Gå till innehåll
tisdag 14 juli 2026
Jocke-SeaRay

Färglös epoxy ?

Rekommendera Poster

Om jag vill epoxybehandla botten på min omålade båt , finns det helt genomskinlig så att botten fortfarande kan se omålad ut,  bara att jag förstärkt gelcoatsytan så inte vatten kan tränga in ?

Är Ni med på vad jag menar ...?

//JCC

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 05 april 2009 | 21:19

post-11345-1394235848,0484_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke !

Det finns helt klar epoxi. Problemet är det att epoxi gulnar ganska fort, och detta gör att den klara ytan som du eftersöker blir kortvarig. Det finns möjlighet att tillverka epoxi som är transparent och inte gulnar, men då försvinner de possitiva egenskaperna som epoxin har.

Välj att kulörsätta epoxin i samma kulör som din gelcoat har, så minskar troligtvis synligheten av gulningen.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns nog inget som hindrar epoxi från att gulna, du måste ha UV skyddande lack utanpå.

Och även då gulnar epoxin efter ett tag.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde en sak ang epoxin.

Jag färgade epoxinåten vit och lackade med UV skyddande Epifanes ovanpå ändå blev nåten gulfärgad.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lack och fernissa ger ett ganska kortlivat UV skydd, säkrast är nog att stryka ett tunnt skikt varje år. Det får man göra på mahognybåtar iaf, om man inte vill att de skall blekna.

Jag inbillar mig att tvåkomponentsfernissa ger ett bättre UV skydd, åtminstone tyder ett projekt jag gjorde för några år sedan på det.

Mig veterligen finns det heller ingen lack/fernissa som kan användas under vattenlinjen som trådskaparen skulle behöva. Frågan är hur mycket UV strålning en båtbotten utsätts för? I vattenlinjen lär det vara en heldel iofs,,,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jocke!

Som nedanstående skriver så tycker jag du skall låta bryta färgen hos en handlare i din gelcoatkulör. Målade själv på epoxifärg på botten utan att bryta färgen men väldigt nära rätt kulör ändå och den har ej gulnat på fyra säsonger och ser lika fin och vit ut som om den var nymålad (tvättar av den med oxalsyra varje höst).

Mvh

/Persk

post-6674-1394235848,4615_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...