Gå till innehåll
lördag 30 augusti 2025
Gäst Speedymannen

Böldpest eller inte?

Rekommendera Poster

Gäst Speedymannen

Hejsan,
Jag skulle vilja veta vad ni tror, är detta böldpest eller inte?

Jag köpte en ny båt av årsmodell -06, efter första säsongen upptäckte jag blåsor i gelcoaten i fören precis i vattenlinjen.
Blåsorna var ca 2 mm i diameter och hårda. Ingen vätska rann ut när jag punkterade en.
Jag anmälde det som ett garantiärende. Inga problem, det skulle fixas.
Det drog ut på tiden och efter sommaren hade det kommit mer blåsor på andra ställen under vattenlinjen.
Nu i vinter blev det dock åtgärdat mycket proffsigt och snyggt. Slipades ända ner till glasfibern på de utsatta ställena och fixades så inget syns.

Enligt tillverkaren skall orsaken varit ej härdat (överskott) av styrene som ligger under topcoaten.
Detta överflöd kommer ut som blåsor och skulle inte vara farligt men ser inte snyggt ut.

Jag kan tycka att det kan stämma då ingen vätska eller lukt kom ur blåsan.
Men jag är orolig att jag blir ”lurad” och att det är böldpest.
De svara allt med ovanstående påstående precis som de vill undvika att säga ”det är inte böldpest, du kan vara lugn”

Vad tror ni och vad tycker ni att jag ska göra?
Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att tillverkaren far helt med osanning.

Men skulle jag vara i din situation, där man vill vara helt 100% på att garantifelet är korrekt åtgärdat, skulle jag kontakta en oberoende besiktningsman. Och jag skulle försöka få tillverkaren att stå för åtminstone en del av den kostnaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja passa på tillfället att föra över din fråga´ s centrum ett tag, till en fråga jag har om denna plastpest: Finns bilder på hur det ser ut? Vad skall det lukta (om man nu kan precisera detta)? Det finns lite olika uppfattningar om dess farlighet har jag sett, bl a här på forumet... men rent generellt: Är det väldigt obra att inte åtgärda om man nu råkat ut för pesten?

Hoppas få kompetenta svar, så att jag kan röna ut om båten min är utsatt för pesten, och om det är så farligt som alla säger, om man inte åtgärdar det inom rimlig tid... d v s med en gång...

Förlåt för att jag tog din fråga från dig ett tag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Böldpest är ett fackord för att maskera ett konstruktionsfel!

Det du verkar ha är dåligt rullat plast. Eftersom bölden är hård, så är det troligen en liten luftbubbla under som sväller och krymper...

En annan orsak är liknande som din reparatör sa, att färgen inte är härdad ordentligt. Men då ska bölden vara mjuk och ganska liten. När du punkterar den ska du heller inte se fiber under bölden.

Det vanligaste som kallas böldpest är att härdarprosenten är för hög i plasten, och då fräts materialet och bildar bölder. Det får aldrig vara mera än 4% härdare när man gör plast! Under bölden blir det en mjuk böld som luckrar upp plasten under färgen, och luktar lite konstigt. Reparering av detta är inte att stryka på epoxy, utan att ta bort det skadade området och lägga ny färg!

Du kan försiktigt värma upp gelcoaten med hårfön, värmeblåsare eller liknande. då syns bubblorna, vad än det är för fel!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tipset med oberoende besiktningsman var bra. Men jag tror inte heller att det är böldpest. Det du beskriver är mycket vanligt och inget att oroa sig för. Du har dessutom en ganska ny båt och böldpest är vanligast på äldre modeller där man av okunskap inte fått blandning och härdning helt rätt. Med dagens byggmetoder kan man nästan helt eliminera böldpesten, även om det finns undantag. Du skrev också att du såg blåsorna efter första säsongen. Böldpest tar oftast många år av normalt användande på sig för att utvecklas, alternativt ett par år i sträck i vattnet. Du säger också att blåsorna är hårda och inte vätskefyllda. Då är det inte böldpest ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt har samma problem, den är byggd -95.

Vid upptagning har den mängder av torra, hårda blåsor. Skrapar man hål på dem så ser man helt torrt, oskadat laminat. Blåsorna finns även på den spacklade och målade blykölen.

Vetefan vad det är för något, förmodligen resultatet av en tidigare ägares försök till epoxybehandling? Vad det än är skulle jag ju inte godta detta på en ny båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dina symptom liknar de jag hade på min förra båt. Blåsor i vattenlinjen hade jag, samt att gelcoaten lossnade i flagor på resten av båten. Man såg även krackeleringar i gelcoaten på diverse ställen. Detta på en 4 år gammal båt. Efter många turer konstaterades att båten var torrgjuten. Detta innebär att laminatet inte rollats tillräckligt noggrant vid tillverkningen. Det fanns alltså fullt med luftfickor mellan laminat och gelcoat. Under vattenlinjen fylldes dessa luftfickor med vatten som skapade blåsor. Ovanför vattenlinjen lossnade gelcoaten i flagor när man gick på den eller tvättade med högtryckstvätten.

Behandlingen är nästan densamma som vid osmos. Blästra allt som är under vattenlinjen för att få bort all gelcoat som har luftfickor under sig. Epoxibehandla, spackla och bottenmåla. Enda skillnaden mot en riktig böldpestbehandling var att torkningen gick snabbt, det fanns ingen fukt i laminatet på min båt.

Men problemet för min del var att det inte gick att göra så mycket åt de delar av båten som låg ovanför vattnet. Man kan ju inte gärna blästra en hel båt och lägga ny gelcoat. Så för min del slutade det med att tillverkaren fick köpa tillbaka båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jesses... jag ställde ju in skallen på danska... och fattade inget alls, då det stod på norskaSkrattandeSkrattandeCool

Skämt åsido: Jo, denna sida var mycket informativ. Som det såg ut på bilderna, så har vi inte drabbats av osmos... än. Men jag håller ögonen öppna.

Tack för tipset, Limpann

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Speedymannen

Själv gick jag till biblioteket och lånade boken Vårda din plastbåt av Björn Peter Behrens.
Mycket bra och detaljerad bok. Många av dina frågor finns besvarade men kan inte återges kort. Men några kommer här:

Lukten ska vara likt ättika sägs det.
Farligheten verkar finnas olika meningar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...