Gå till innehåll
onsdag 01 maj 2024
Sobril

16000 kronor till vinnaren för tipset.

Rekommendera Poster

Ifrån http://www.praktisktbatagande.se/nyheter/article415814.ece  Praktiskt båtägande kommer årets tips.

Jag för in hela artikeln ifall den försvinner.

avochpamastning.jpg

16000 kronor till vinnaren
2009-02-09 av Samuel Karlsson
Grattis Bengt–Arne Svanhill, Västra Frölunda, utsedd till Årets praktiska båtägare för sitt tips om hur man förenklar sin av- och påmastning med något så simpelt som ett fönstergångjärn och en repstump.

– Tack, vad roligt!


Hur kom du på idén?

– Jag gick och funderade förra sommaren på om man inte kunde komma runt problemet med att slinget alltid fastnar vid spridarna och ställer till problem. Och om man kunde få bättre balans i masten. Så hittade jag ett gammalt fönstergångjärn i förrådet och sen var idén född.


Fungerar din uppfinning bra?

– Jag har använt den både vid av- och påmastning och den fungerar bra.


Hans tips bygger på att man tar ett fönstergångjärn, trär en slitstark tamp genom hålen och gör en ögla i varje ända. Den ena öglan fäster man i fallet och där görs också kroken från mastkranen fast. Den andra fästs i en längre tamp. Gångjärnet träs sedan i likrännan och hissas med hjälp av fallet upp till lämplig höjd. Den nedre tampen fästs i en knape på masten. Se bara till så att inte gångjärnet inte är för klent så det hoppar ur likrännan.

Bengt–Arne Svanhill har under stor del av sin seglarkarriär varit Orustbyggen trogen. Han har bland annat ägt en Misil, det mycket sjödugliga Hallberg–Rassybygget på dryga 7 meter som bland annat har två klassegrar i Gotland Runt och Atlantkorsningar på meritlistan.

Nuförtiden seglar Bengt–Arne en Vindö 32 som han köpte ny 1976. Han är medlem i ägarklubben Vindö Yacht Club, där han också varit ordförande i tio år. För att sprida sitt evangelium om sin förträffliga mastningsmojäng har Bengt–Arne även tipsat sina klubbkompisar via medlemstidningen Vindögat. Och enligt hans egen utsago ska många ha prövat tipset med gott resultat. Han vinner en check från Erlandsonsbrygga på 16000 kronor.




Senast ändrad av Sobril | 28 februari 2009 | 22:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst idén är fantastisk tycker jag, men förfarandet har ju använts i flera år. Diskuterats flitigt och jag ser en risk i att man kanske förstör likrännan om själva gångjärnet är för kort.

Svetsa hellre på ett plattjärn som passar att föra in i rännan. ? Jaja inga snuskiga fantasier nu Glad

Det är för att mer av rännan får ta kraften. Det fungerar säkert bra, men en förstörd likränna kan förstöra så mycket mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vi beter oss tydligen väldigt olika. För jag knyter en ögla som alla andra under spridarna och har sedan en smäcker lina knuten i öglan. Med den linan drar jag ner sedan öglan och det har aldrig fastnat  kvar under spridarna.

 

Skulle aldrig våga belasta likrännan/skenan. Det är inte avsedd att tåla den typen av krafter. Draget frånseglet är helt annorlunda.

 

Fick man verkligen 16 tusen för gångjärnet? Sanslöst.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är mycket märkligt att man kan vinna på denna uppfinning, den är ju inte direkt ny... Jag fick det här tipset för 5-6 år sen eller så.

Jag har dessutom vidareutvecklet det genom att jag skruvar fast den delen av gånggärnet skavfötters med den andra halvan och får på det sättet dubbelt så stor teoretisk anliggningsyta mot likrännan och en ca 3 gånger så stor hävarm vilket är det som främst lindrar påfrästningarna på likrännan.

Det finns ju desutom, minst, en liknande på marknaden som är två hopsvetsade plattjärn.

Jag har alltid, som ägare, varit långsmala segelbåtar trogen under min seglarkarriär.
Jag seglar nuförtiden en H-båt, en båttyp som har stått som segrare i samtliga H-båts sm som har seglats...

 



Senast ändrad av Raceboat | 01 mars 2009 | 20:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är väl mer att om man har dubbla spridare eller fler och att man då slipper ha en tamp ovanför spridarparet. Glad

Känner flera som använder sig av metoden men har aldrig gjort det själv, har ju  bara ett spridarpar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även fördelar för dem som har enkla spridare också (och genomgående mast...).
När vi tog upp båten i höstas var det en man som skulle masta av sin båt. Han använde mastkran och sling runt masten, under spridarna på sedvanligt sätt.
Han hade dessvärre glömt att lossa något under däck som höll kvar masten. Båten han lyftas upp en bit innan spridarna gav vika och gick av...
Med denna lösning hade förhoppningsvis bara linan som drar beslaget nedåt gått av...

Annars vinner man nog mest fördelar på en flerspridarrigg eller om man har lång/tung mast med spridarparet väldigt långt ner på masten.
Poängen är såklart att man kan balansera mycket bättre och lättare hantera masten.
En annan fördel är om man har lång genomgående mast och kort mastkran då man kan lyfta längre ner än spridarna och få längre slaglängd på kranen, men då blir det ett stort moment när man fäller masten.

För att minska trycket på likrännan kan man ta en lång rundstång i rännan med ett fäste som sticker ut på lämpligt ställe.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...