Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
CruzeMan

Teak från Biltema

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av teakplankorna som Biltema säljer i lite olika bredder?

Finns det olika kvalitetsklasser av teak, och vad består i så fall skillnaden i?

Såg att Biltema i den nya katalogen nu även har teakribb för 139:- för 2 meter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt deras breda 12 mm i olika bredder, och märker ingen skillnad. 

Man kan säkert ha otur och hitta sämre exemplar, men dessa hittar man även hos andra mer respekterade leverantörer. Jag har inte testat ribben.

//Peter

 

Edit: Felstavat



Senast ändrad av petgre | 26 februari 2009 | 13:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.adeltralagret.se/teaklist.html

Ädelträlagret säljer teak ribb 12*35mm för 36krm metern. Så slipper du handla av dom där skojarna på Biltema Flört

Visst är det skillnad, men det krävs att man kan lite om trä för att se det. Det bästa virket är så kallat kvarts sågat, dvs. så att årsringanra står rakt up mot ytan av plankan. Övrigt söker man så tättvuxen som möjligt då dessa tål bättre fukt och vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser ganska ofta knastar i Bilbuttricks teak, vilket man inte gör i lite bättre trä. Malmö list har bättre kvalitet och är betydligt billigare än bilbuttricks.

http://www.malmolist.se/marint.htm

Biltema tar till exempel 75:- per meter för 10x45 list, medans malmö list tar 47:- per meter för 12x45. Altså nära dubbelt så dyrt på Biltema. Bara för att det står Biltema på produkten så är det inte per automatik billigare.



Senast ändrad av cerber0s | 26 februari 2009 | 15:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av dem.

Har köpt och gjort ställ till vinglas, haft som täckbrädor osv. Inga problem. Ligger det bra till och om man inte ska ha så mycket så spelar det inte så stor roll om det inte är det billigaste och för mig har kvaliteten varit tillräcklig.

Visst, man får ju välja ut de som ser bäst ut men det gäller även på proffsbutiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kan inte vara sant; Malmö List säljer en dubbelsidig teak ply 12mm för 500kr det är utan tvekan det billigaste jag någonsin sett!!!

Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gigantiskt misstak, det var pris per m2 vilket betyder att en skiva kostar 1500 kr, billigt vändes snabbt till svindyrt!

If it sounds to good to be true, it always is!

Jag måste återigen nämna ädelträlagret, dom är helt enkelt billigast, dom tar 1300 för ovan skiva.



Senast ändrad av thomas_sundberg | 05 mars 2009 | 10:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...