Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
redneck

Lämplighet...

Rekommendera Poster

Vet att fr. tjatats om i alla möjliga former men..Robust världsomseglare lagom prisbild max typ 100.000:-, Tilläggas att jag varit meden del, men ändå era synpunkter gärna ev. långseglares åsikter. Resmål Korsa Atlanten ev. vidare?! mina ev. förslag

1. Havsfidra      2. Hurley 22    3.Albin Vega   4. Amigo 23    5. IF   prisbild ca: 50'

Vad får man mer för följande seglare anser ni: 1. Cutlass 27   2. Marieholm 26   3. L 28   4. Allegro 27   5. Hallber rassy 26an (som är väldigt dyr för sin st.?! lämplig långseglare?! tanke på den mindre kölen/ kursstabbiliteten?) 

 gärna fler förslag. Tänker inte först främst på Bättre utrymme, tänker ant. på trygghetskänslan, osv. & tänker segla ensam! ej fenkölade för att de är snabbare osv. träbåtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigo 23 och Havsfidra. Hurley och IF är lite väl blöta. Amigo 23 är nog den som ger dig mest för pengarna, vad gäller egenskaper och utrymme.

Av de andra är alla lämpliga. Min personliga favorit är Allegro 27.

låt bli trä det är för mycket underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storfidra. Seglar bätter än Havsfidran. Jag har seglat bägge typerna i många år.

 

Dessutom blir min Storfidra troligtvis till salu fram på våren.Cool

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CerberOs: Har du ngn. erfarenhet ang. Amigo 23, tänkt långfärds??? Kanske ngr. uppslag på nätet om långre seglingar med Amigon? HAr haft Fidra själv tidigare, kändes trygg & fin i sjön, men ngt. vek i gelcoaten/ glasfibern & just den hade inte klarat en överbrytande sjö. ant. ålders krämpor?!

Tommy: Din Storfidra då? Hur är det med den? Prisbild på en höft & kanske ngn. bild/er

& Tack för svar!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cerberOs glömde tillägga: Min personliga favorit är Allegro 27 Tycker också om denna Koster. Men... Köl infästningen, med utanpå liggande Järn/ ev. bly köl, verkar inte klockrent, det bör med åren tränga in vatten & rost på ev. kölbulta, ett ev. haveri till havs= Förödande! Har sett en hel del båtar med denna konstruktion, tycker inte om den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sobril. Why not?! utveckla tack... Lägger sig ganska lätt har jag hört, men slutstyv eller? erfarenhet? rufftak vekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev ett långt inlägg som försvann i cyberrymden. Nu har jag samlat kraft igen så här följer det i korthet (kommer att kopiera denna gången innan jag trycker skicka).

Amigo 23 tycker jag är en mycket vacker båt. Ser ut som en stor båt i miniatyr. Den har långseglats flera gånger, bl.a. tur och retur Chile på 70-talet. På www.amigosidan.se finns bilder på en annan 23a i medelhavet, också under 70-talet. Många av 23orna har inombordare, ofta bensin. Såhöjden är snudd på extrem för att vara i en 22-fotare, drygt 170 cm vid pentryt om jag inte minns fel. Små och mycket robusta båtar. Välbyggda både på insidan och utsidan med få problem. Inplastade järnkölar, liksom alla Amigosarna. Jag har själv en Amigo 40.

Jag har aldrig någonsin hört talas om att en Allegro 27 har ttappat kölen, eller ens haft några problem med den. Kölbultarna är rostfria och ska inte orsaka bekymmer. Utanpåliggande järnköl är ofta att föredra framför inplstad. Är den inplastad kan den fortfarande rosta vid vatteninträngning, men det är otroligt svårt att göra något åt. Kända svagheter på Allegro 27 är mastskottet som ibland har blivit vått och lider av röta. Inget stort projekt att åtgärda. Även en frisk Allegro 27 bör få förstärkt mastskott.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cerberOs. Tack för att du tagit dig tid, uppskattas! Undrar om erfarenhet att Amigo 23 skulle vara känsliga i sittbrunn/ Akter för ev. vikt ändring = Ta in vatten via/ över sargen?

Vet en Alelegro som släppt in vatten via sin köl konstruktion, tror dock inte den skulle tappas till havs, med en ev kollition med ngt.?! underligt kanske skulle påskynda läckage... För att få Fre(i)d förbered dej på krig. sa ngn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tar du in vatten över sargen så har du stora problem. Däremot händer det att det kommer in lite vatten via självlänsarna till sittbrunnen om man är många i aktern. Inget stort problem och är irriterande som värst. Man blir lite fuktig om fötterna helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cerberOs. Visste jag läst det ngn.stan. Trygg seglare. Normalstyv. Kan ta in vatten över sittbrunnssargen när man inte orkat reva en åsikt på sailguide...Kanske ingen större fara, lite uppmärksamhet så, löser väl den biten sig?!

Har även blickat lite på: Halcyon, Golif... nån åsikt/ erfarenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag skulle långsegla i denna storleksklass som du beskriver men seglar själv en Shipman och den ryms (nästan ) i denna prisklass. Min erfarnehet och andras skulle jag tro är att den är väldigt trygg (trots sin ringa storlek) Vet att flera har seglat den över atlanten. Det finns kvalitets problem (inga strukturella dock) men innan men ger sig ut på en långsegling är det nog ändå klokt att gå igenom/fixa svagheter (oavsett båt).

Har seglat den i kraftig vind och den är väldigt slutstyv, den läger sig fort men sen stannar den där oavsett hur mycket det sen ökar. Den känns trygg i hög sjö.

Mina tips på nödvädniga åtgärder på en ca 30 år gammalt ex

Ny motor - orignal farryman är ett skämt man kan inte åka över atlanten med en motor som har 50 liter hydralolja i 30 år gamla ledningar.

Se över rigg, stående och löpande, byt till nytt. Byt ut den mekaniska akterstags sträckaren till block och talja - tryggare och man vet när den är på väg att ta slut.

En värmare - finns inget värre än en kall och fuktig båt.

Om den har teakdäck (30 år) ta bort och täta däcket (för det kommer att ha läckt oavsett hur fint det ser ut).

Plus all övrig för långseglaren nödvändig utrustning.

Det viktiga är dock att skrovet och kölen i en shipman är starkt, så även riggen om man har underhållet den.

Just nu är det ju rea på Shipman, finns flera under 100.000 (vilket är ett lågt pris)

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en Fingal?

Mycket billig med vettiga linjer, möjligen något trängre än Vega men känns betydligt mer rätt för långfärd. Och seglat långt har de gjort. Samma gummilistade förnster som många andra äldre båtar men går att åtgärda billigt, men fult, eller något dyrare och snyggare.

Förutom Fingal skulle jag i första hand fundera på Allegro 27, Laurin 28, Cutlass 27 av de som nämnts. Vegan har ju bevisat att den fungerar, men på något vis känns hon ändå fel. Hon har fått ett slags status som långfärdsbåt hon inte riktigt lever upp till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om Vegan. Fingal är inte dum, men då man inte hade riktig koll på blandningsförhållanden och härdningsprocesser när de första började plastas så är det i dag väldigt många Fingal som lider av böldpest. Kolla noga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sen l981 en Amigo 23 och har inte sett nån anledning att byta. Den är helt OK för kustsegling, tycker jag.
Oceansegling...mja...fönsterrutorna är stora och inte tjocka, men kan väl iofs förstärkas. Båten är utpräglat viktstabil (begynnelsevek) och sticker bara 1,12 m. Den inplastade järnkölen sitter djupt - och problemfritt - inplastad vilket gör att vikten tyvärr hamnar extra högt.
Första revet i storen tas lämpligen redan vid 8-10 m/s och nästa vid 12-14, för lutningen gör annars att segel-överskottet ändå inte presenteras för vinden. Vekheten och skrovformen gör att båten lätt kränger ner, men det rätande momentet växer med lutningen fort och stadigt, så det känns normalt inte särskilt oroande. Roderkonstruktionen ger bra styrförmåga vid stor krängning, detta även då vågtoppar tar sig över sittbrunns-sargen, vilket kan hända. I lugnare kustvatten är det bara lite obekvämt och blött men inget att oroas över.
Större brytande havsvågor i kombination med feltajmade o kraftiga vindbyar skulle nog kunna ge tillräckligt stor fart (rörelse-energi) i överhalningen så att den fortsätter tills masttoppen doppas, tror jag. Men detta gäller väl iofs de flesta enskrovs-båtar, om än i mindre grad. 

Äldre Amigo 23:or - som min - har mindre självlänshål (endast 2 x 28mm), 3/4-rigg istället för 7/8 (förstagsinfästning 1,40 istället för 0,9 m från masttoppen) och bara ett sittbrunns-stuvutrymme. Amigon kan nog - med lite modifiering - vara en möjlig kandidat för havssegling, i sin prisklass?? Nån Fastnet-storm klarar den kanske inte, så lite tur med vädret krävs nog som för alla småbåtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte säga att alla Fingal har haft böldpest i någon utsträckning? Fisksätra var väl det varv som drabbades hårdast.

Men egentligen är det nog mer ett kosmetiskt problem än ett strukturellt, om det inte gått extremt långt utan åtgärd. Självklart skall man undersöka noga. Men att det generellt skulle diskvalificera båten håller jag inte med om, Fingal är ju ett rejält bygge med marginaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte erinra mig att jag nånsin hört talas om en långkölad båt som tappat kölen....

 

nån annan?

 

F. ö . håller jag gärna med om Allegro, Storfidra, Amigo, fingal och vega - i den rangordningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, för att det ska vara strukturell påverkan så ska det ha gått mycket långt med delaminering i flra skikt, så det är ingen anledning att rata båttypen. Däremot så ska man ju kolla noga så att man vet vad man köper och betalar rätt pris.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

möre30  kan hittas  från 100.000,  mer båt . och är styv och stark. finns att läsas på sailguid. angående att långsegla med  långköl eller fen köl är enbart en smak sak.  finns nackdelar och fördelar  med bägge.   men köl konstruktionen på möre 30 är grym.  möre 30 ser ut som en ballad. samma skrov vissa små skillnader  i däcket. men balladen har ocean klassning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för vettiga synpunkter vänner!!! Ang. Shipman 28an, mkt. trevlig båt. Men..Undrar ang. kursstabilliteten med tanke på köl konstruktion?! då Vindroder är ett måste & ingen energi slukande autopilot.  Erfarenheten säger att fenkölade är betydligt livligare än en gedigen långkölad koster typ. Fingal är ett gott förslag, vilken jag glömt bort helt. HAr dock inte sett ngn. till salu å ett tag. Blir lite orolig för A migo 23an desto mer jag läser & hör, men tanke på överbrytande sjö i sitt brunn kan det hela sluta med katastrof ev.?!... lär släppa denna annars mkt. trevliga båt! Tycker dessutom att ev. Vegan är ngt. överskattad som LF Båt, även då många gjort det. inga andra förslag?  Just nu känns:

1. Cutlass 27   2.Fingal   3.L 28 (för dyr!) 4.Havsfidra/ storfidra    5. HR 26 (för dyr  6. Marieholm26 (för dyr) som lämpligaste kandidater... ser gärna lite udda mod= billigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hände med Allegro 27? Om vindrodret styr bra handlar mer om hur båten beter sig i övrigt. Om den är lovgirig eller inte, hur seglena är trimmade etc. Jag skulle nog inte helt hänga upp mig på att den måste vara långkölad. Kulla också Misil 2. Den har lång fenköl, men fortfarande delat latteralplan. Den är otroligt lätt att trimma till att självstyra sig, även utan vindroder. Kostar runt 50.000 och har långseglats förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

opps glömde ju Allegro 27an, en själklarhet ( förutom nämda kölinfäst.)  HAr även tänkt på misil 2an, finns ibland för rimliga pengar. Båtar med fenköl har en tendens att vara svårare på rodert/ känsligare. Ant. ganska kompliserat att trimma in vindroder på dylik, men bara min uppfattning dock kanske nån testat?! hur är det med friborden på en misil då? Tänker på -som nämts- nog ingen smart ide att gå för blött hela tiden, med tanke på Atlantens ganska grova sjö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimma in vindroder på en fenkölad balanserad båt är inga problem. Betydligt svårare på en lovgirig. Det kräver en del trimmande och övning innan det blir rätt för mig på Amigon. Innan Amigon hade jag en Misil 2. Ägaren innan seglade den T/R till Västindien. Han sålde den till oss när han kom hem därför att hans flickvän tyckte att den var lite för liten som permanentbostad :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad tror ni ang. Albin /karlskrona Viggen -kontra- Vegan tex??? långfärdssyfte! Karlskronan lämpligare med sin längre köl kanske? (ja jag vet ja' e' tjatig) men kunskap är nyttigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt tidigare - allting går. Men det går inte att komma ifrån att Vegor och Viggar är rätt klent byggda båtar. Och deras skrovform är inte heller särskilt lastvänlig.

Det är väl en sak om man redan har en av dessa. Men att köpa en Vega eller Vigg i syfte att långsegla över oceaner och tvingas till en hel del förstärkningar och modifieringar är inte vettigt när det finns mer färdiga och bättre alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner mig manad att skriva något eftersom du så begåvat håller Cutlass 27:an högt. Det är ju en udda fågel i dessa vatten och är därför klart billigare än likvärdiga vanliga båtar. Jag seglar cutlass och är mer än nöjd. Det är ju en riktig kvalitetsbåt (visserligen med år på nacken) som tål en hel del. Jag gillar den långa blykölen som sticker 1,40, så hon är styv, även om den smala bredden gör henne lite begynnelsevek. Såg i något reportage om det där Jester-racet att det var någon cutlass med, ensamsegling över hav. Hon är ju byggd för segling på öppet hav, så väl lämpad är hon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med cutlass 27an står högt på listan. inte så vanliga dock...fann en på nätet för blygsama 40.000:- vilket var sanlöst rätta pengar, men inget svar på denna.  anl. till min enträgenhet är, att jag gått igenom en hel del seglare mod. mindre som visat sig icke lämpliga... Hurley, (som jag dock tycker är den bästa av dem!), Golif, Fidra, 30 fots trä seglare, samt en 26 fotare/ fenkölad, (en riktig gunge balja= skitbåt), samt ngt. stålbåts projekt/ ej färdigställd=såld. därav. denna gång SKA jag köpa ngt. riktigt för pengarna som jag SKA långsegla med framöver= vill inte ångra mig!!! Så hur ser er lista ut, prioritet billigt, tryggt & well worth the money?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill gärna ta upp Vegan igen, som lämplig långseglare. Då jag spånat runt en hel del, & sett det går en uppsjö av vegor på samtliga Hav. Vad är svaga punkter? samt ev. negativt om skrov utforming? osv. osv. tycker det kanns att man får ganska stor & trygg båt för pengarna eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De absolut bästa alternativen du räknat upp är Allegro 27 och Cutlas 27. Alla andra blir bara halvdana kompromisser. Den mest prisvärda av de två är Cutlass, särskilt om du kan få den för 40kkr. Allegro 27 är kanske det bästa alternativet och minst kompromisslöst. Vet inte hur det är nu, men för ett par år sedan var Allegro 27 den enskilt vanligaste långfärdsbåten. Kölen är inget problem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Inte en Vega!

Av någon anledning har denna båt plötsligt fått jorenruntstatus. Förmodligen för att hon ger mycket av utrymme och båt för pengarna. Och gjort några uppmärksammade långturer med mycken press och bevakning. Kanske är hon kul och segla och slutstyv - men vem har glädje av dessa egenskaper på långresa? Kan någon berätta hur en långfärdslastad Vega verkligen seglar? Vad är det egentligen som gör att många tycker Vega är att föredra framför alternativen i samma storleks- och prisklass?

Som så många mycket riktigt skriver, hon behöver förstärkas och byggas om rätt ordentligt. En bensinare hör inte hemma på en långfärdsbåt (om motorn inte redan är bytt) och hon har en skrovform som har flata sektioner och inte tål last bra. Hon är  ritad och byggd för att vara lätt, en för tiden klar lättdeplacementsbåt. En båt med utanpåliggande roder förenklar mycket och V-formade sektioner straffar inte en sänkt VL så hårt.

Och jag är bekymrad över stabiliteten redan när hon flyter på tänkt vattenlinje. När hon fått i sig all vikt en långseglare drar med sig, säkert motsvarande nästan hela ballastkölens vikt som dessutom hamnar på fel ställe och gör henne övertung skulle det vara intressant att veta hur det blir med stabiliteten vid en kullslagning. Jag är orolig i det avseendet!

Vår gode Per Brohäll visste nog precis vad han gjorde när han ritade kustkryssaren Vega. Inte tu tal om saken. En bra båt och i många avseenden en föregångare på sin tid. Men att korsa oceaner var hon aldrig tänkt för och jag är övertygad om att han hade haft synpunkter om han fått vara med och skriva här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...