Gå till innehåll
lördag 25 oktober 2025
forgus31

Storlek och typ på dieselvärmare

Rekommendera Poster

Hej

Vi bytte ut våra gamla dieselvärmare förra året till en Eber D4S ( den hade anslutning för 75mm rör och därmed något lägre toppeffekt än D4, ca 3500w mot 4000w) det är det bästa vi gjort i båten, när den har värmt upp cabinen så går den ner på lägsta effekt och det är så tyst gång så jag måste känna efter om det kommer blåser i utblåsen på morgonen

När denna värmare gör en omstart ( ej nystart) så startar den på om lägsta effekt, det blir alltså inte som med din gamla värmare - full effekt igen - utan mjukt och fint med låga varv på fläkten och låg effekt....inga reaplan i ruffen / Henrik

Värmaren är monterad ganska långt bak i båten och jag har gjort en separat tank som rymmer 20liter och den sitter också ungefär längst bak, och därmed så slipper vi höra tickandet från pumpen, i och för sig så tickar dom nyaste pumparna visst väldigt tyst jämfört med dom äldre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då har jag rationaliserat bort minireglaget men behåller det tills jag sett att allt funkar. Sen kan Jimsan ta över det.

Troligen går det bra att sätta reglaget så att tempen blir OK. Är det lite annan temp där så går det ju bra att ställa lite högre eller lägre efter behag. Det kommer att sitta vid navigationbordet så det blir nog bra.

Tack för hjälpen.

Återkommer kanske när jag börjat böka nere i stuvfacket. Jag har märkt att jag behöver vända på värmaren i förh. till fästkonsolen av aluminium. Men det verkar lätt att vrida 180 grader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...