Gå till innehåll
torsdag 26 februari 2026
Petrux

Jofa 555+50hk 4-takt?

Rekommendera Poster

Vad ska jag köpa för motor? Budget Max:30000:- 

Har hittat några Mercury 50hk 4-t för runt 30000:- men räcker det till min jofa 555?

Eller ska jag välja 70hk 2-t som jag vet orkar med båten?

Jag eftersträvar inte hög toppfart men det vore skönt och få upp den i plan utan att bottvarva.

Skulle vara kul att höra om det är nån som provat 50hk 4-t på nån liknande båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av denna båt, men tycker att motorvalet för dig är givet. Tystnad,ekonomi,och sist men inte minst Miljön. Som du förstår föreslår jag givetvis Fourstroke !

Senast ändrad av Zinderella | 03 januari 2009 | 18:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det låter lite väl klent med en 50 hästars fyrtakt på den båten, den är ju ganska rejäl och brukar ha 70 - 100 hp tvåtakt. skulle satsa på minst 80 hp fyrtakt.

Fyrtaktarna är ju inte direkt kända för att ha samma krut som en tvåtakt och då kan det vara bra att gå upp ett steg eller två.

Men visst kan du ju alltid skaffa en propp med minimal stigning så att den orkar, men då är ju risken att du får blåvarva för att båten ska plana ut ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag misstänker det...

Har även tittat lite på en johnson 70TL då fyrtakt blir så tungt vid dom hk. vad står TL för T=trim L=lång rigg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en Jofa 555 på den sitter en 60 hk Mercury tvåtakt. Den planar lätt och gör 24kn med tre personer.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Evinrude 50 HK på min. Var man 3 så fick dom hoppa fram för att få den plana ut. Minst 60 helst 70 ska du satsa på om du inte jämnt åker själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har en Jofa Winth 555.

Du har en planingströskel mellan 7-16 knop. Så med lite last i båten bör du ha minst 70hk.

Enligt mina erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för alla svar! Nu lutar det åt en större 2takt 70-90hk, mest för vikt/hk förhållandet och dels för priset. Mvh.Petrux

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamaha 90 hk 2-takt är lätt, endast 119 kg. Kanske kan vara nåt, om du kan få tag i en sån beg då de är ganska eftertraktade vad jag förstått. Helst en som bara gått i sötvatten så det inte är risk för korrossionsskador p g av saltvatten. Nåt sånt här kanske: http://www.blocket.se/vi/19513629.htm?ca=7_s

Eller en Mercury 90 ELPTO 2-takt, nåt sånt här:
http://www.blocket.se/vi/19151038.htm?ca=7_s

Dock kanske 70 hk kan räcka då Jofa 555 knappast har ett skrov som gör att du kan utnyttja en större motor vad gäller farten som en 90 hk kan ge, men du har förstås nytta av en större motor när du går tungt lastad.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 17 januari 2009 | 11:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...