Gå till innehåll
söndag 19 juli 2026
Gäst Richard

Propellerns betydelse Hastighet-"Styrka"

Rekommendera Poster

Gäst Richard

Hejsan! Har en ockelbo b16 med mercury fyrt 50 hk och tyckar att den är kraftlös samt dålig acceleration vid lite hårdare belastning exempelvis vattenskidåkning samt 4 personer i båten. När båten väl planar ut så kommer jag upp i runt 30 knop men problemet är att komma ur vattnet. För att få en bättre acc samt starkare motor skall jag ändra på propellerns stigning eller storlek och då åt vilket håll? Tack så mycket. /Richard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Man kanskje inte kan förvänta sig en super snabb båt med 16 fot o 50 hk, men börja med o kolla om motorn varvar ut ordentlig enligt rek max varv (bör vara runt 5200 varv?) ligger varvtalet inom det rekomenderade vid max gaspådrag så e det kanskje inte så mycket å göra. Har du ställbar prop, så kan du minska vinkeln på bladen för att få enn snabbare båt.(läs aceleration)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är vattenskidåkning du använder båten till skall du gå ner i stigning 2-4. Båten accar bättre och det blir ett bättre drag. Toppfarten kommer naturligtvis att bli lägre och man får passa sig så att man inte övervarvar när man kör med lätt last bara. Jag hade samma problem med min båt. Tungt att dra upp åkare på en skida. Har en 21 propp och med den varvar jag lätt 6000 (max rek 5500rpm). Blir doch ett grymt acc och drag när propellern inte är så stor. Jag vet inte om du menar att du har 4pers i båten och drar vattenskidor samtidigt? Då kan jag förstå att det går trögt. Motorn är nog i minsta laget för att fixa detta. Större snurra eller mindre stigning löser dina problem :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...