jokar 0 Postad 28 December , 2008 Hej! Letar efter min första segelbåt. 6 kojer och max 60.000 kr är kriterierna. I övrigt inga speciella önskemål, långsam eller gammal spelar mindre roll. Säker och lättseglad är dock att föredra såklart. Förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 28 December , 2008 FURIOSO, ritad av Lars Norlin, är en futuristisk, välseglande och rymmlig båt, men frågan är om den har 6 kojer? Men en dylik var till salu i Stegeborg för några år sedan för 35.000?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 28 December , 2008 Kan nog bli svårt att hitta en båt med 6 fullängdskojer för dom pengarna, ev nått hembygge eller nån nedgången båt av okänt märke. Just 5 kojer brukar vara nån sorts bryt gräns betydligt ovanligare med båtar som har 6 kojer iaf i pengarna <200 000 sek. Däremot om du kan tänka dig 5 kojer så har du en uppsjö av båtar.Jag har själv förut haft en maxi 77 vilket det finns massor av och en fin sån får du för de pengarna. Då har du förståss bara 5 kojer.. Kan du tänka dig att 2 st får tränga ihop sig välldigt mycket i en rätt bred stickkoj så kanske det finns nått också vet att tex johnsson 26 och Afrodite 25 har breda stickkojer men då får du lägga på lite på din budget. Arabesque 30 brukar ha 6-7 kojer men då är problemet åter igen din budget, du kan nog hitta en lite halvrisig Arabesque 30 för drygt 100 000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 28 December , 2008 FURIOSO har 4 kojer, och längst fram brukar toan vara placerad, dock har jag sett någon som byggt om längst fram till en förpik ist, dessa blir dock knappast att betrakta som riktiga fulllängs kojer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 28 December , 2008 Fingal, finns visst med sex kojer. Är det så att det rör sig om ett par vuxna och fyra barn brukar det funka att sova tre barn i förpiken, två vuxna i salongen och en i stickkojen, och då funkar det mesta, typ en Maxi 77. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 December , 2008 Storfidran, från samma varv som FinGal hade 6 kojer i orginalutförande. På min har man tagit bor de två extra i salongen. En sökning i Sailguaide gav ett antal båtar med 6 kojer http://www.sailguide.com/batfakta/index.php?types=advanced&boat_name=&min_lys=&length_from=&length_to=&boat_type=&width_from=&width_to=&bunk_min=6&rig_height=&cabin_height=&depth=&stern_type=&max_price_used=&keel_type=&rig_type=&rudder_type=&hull_material=&constructor= sätter man begränsningen till max 8 meter blir listan betydligt kortare. http://www.sailguide.com/batfakta/index.php?types=advanced&boat_name=&min_lys=&length_from=&length_to=8&boat_type=&width_from=&width_to=&bunk_min=6&rig_height=&cabin_height=&depth=&stern_type=&max_price_used=&keel_type=&rig_type=&rudder_type=&hull_material=&constructor= tommy Senast ändrad av toaen | 28 december 2008 | 15:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 29 December , 2008 Vi var för några år sedan ute och letade efter en båt med 6 fullängdskojer visserligen i storleken 35-40 fot men hade problem om vi inte hostade upp en ordentlig hög med pengar. Vi tittade efter både nya och begagnade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 29 December , 2008 Fast en vild gissning är att det mer har med det faktum att ni skulle ha en båt som var 35-40 fot och att ni även tittade på nya som var avgörande för priset..? Var det bara sex fullängdskojer som gällde som enda kriterium kunde ni ju lätt ha hittat en sjysst Maxi 95 för 300´ och haft en koj över till annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 29 December , 2008 Maxi 95 är fina båtar, jag har varit och tittat på några innan jag köpte nuvarande båt, större sittbrunn är svårt att hitta på en 32 fotare och att den har separat akterhytt gör det inte sämmre, ända nackdelen är väl att den kanske inte ser så skojig ut. Dock så spräcker en sån 60 000 kr budgeten rejält! Jag tror att frågeställarn får vårt att hitta en vettig båt med 6 kojer för de pengarna. Såg på sailguide att arbeisque 26 skulle ha sex kojer med det är inget jag kommer ihåg efter att jag var och titta på en som jag var spekulant på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 29 December , 2008 Förlåt, jag menade naturligtvis inlägget som en replik på LadyAnila, tyckte det lät som om det inte gick att hitta en båt med sex fullängdskojer utan att ta fram stooora plånboken... Visst, 300´ är fem gånger mer än frågeställarens budget och mitt tips var i det avseendet tämligen värdelöst. Ett annat tips är att köpa en hyggligt rymlig båt och komplettera med ett tält? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 30 December , 2008 Nej det var inte det enda kriteriet. Men det var ett viktigt kriteria då vi ville att båda barnen med respektive skulle kunna segla med oss och att alla skulle få varsin säng. Dessutom ville vi inte att någon skulle sova i salongen utan helst 3 kabiner. Naturligtvis hade vi även specifika seglingsegenskaper som kriteria, listan var ganska lång. Men om inte kriteriat med antalet kojer uppfylldes gick vi vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 30 December , 2008 Med 60000 som maxgräns och sex kojer blir det marigt såvida du inte kan acceptera t.ex en Vega , Maxi 77 eller liknande med ett bra sittbrunnskapell. Då kan man ha ett par 60-70 cm breda plyfaskivor som kojbreddare i sittbrunnen. Skivorna förvaras, när de inte används, under dynorna i salongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icesteppe 0 Postad 30 December , 2008 Du uppger inte hur stora kojer du behöver. Har seglat Birdie 24, som har 5 kojer i stickkojs-utförandet, med 2 barn, 2 ungdomar och 2 vuxna utan problem ett antal gånger. Brukar finnas ett antal till försäljning varje vår i prisintervallet 45-60k. Letar du efter en båt till det priset med kojer för 6 välgödda vuxna tror jag du är shit out of luck. Hälsningar //Ilkka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 31 December , 2008 Vet någon som byggde en dubbelkoj ( demonterbar) på en becker 27:a, den KAN man få för 60-80 000,-(såg en för 55´ nu i veckan) med en sådan koj får båten faktuiskt 6 kojplatser. Skall finnas någon länk till den båtsidan på nätet. Vi har ägt en Becker & den seglar hyfsat bra, lättseglad & har höga bra sargkanter i sittbrunnen för barnfamiljer. Skär vattnet väldigt fint pga den vassa fören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 10 Januari , 2009 Hej! Jag tackar för alla svar. Albin vega, Arabesque 26 verkar intressanta. Svar på er fråga om hur stora kojer så gäller det fulllängskojer men vi är vana att klämma ihop oss (glada 19 åringar som vi är) och att förlänga sittbrunnskojer med plyfa är inget hinder. Tack för idén! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 155 Postad 13 Januari , 2009 Man kan slagga i sittbrunnen också om man har sittbrunnstält. Det gjorde jag och min tjej under en regning vecka på färd mellan GBG och Sundsvall. Vi var åtta per på Maxi 95:an under en vecka och vi fick sova i sittbrunnen på liggunderladg. Funkade fint. Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 13 Januari , 2009 Tjena! Sova i sittbrunnen lät riktigt bra! =) Hur som så har vi hittat en maxi 77 från 73 med utombordare som verkar intressant. Har ni några förslag på vad ska tänka på inför köpet av denna båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst awiendha Postad 14 Januari , 2009 Varför inte en Shipman 28. Visserligen bara 5 kojplatser, men kan man tänka sig att trängas lite går det att sova 6 st. Där får du mycket båt för pengarna. Har sett Shipman 28:or på blocket för allt mellan 65.000:- och 135.000:- beroende på skick. Då kommer du iaf upp i fot och det kan ju vara bra om ni nu planerar att vara 6 personer i båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E_Klinga 0 Postad 24 Januari , 2009 Köp två Viggen eller liknande 20-24fotare?! Då har du kojer så att det räcker och din egna lilla armada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 24 Januari , 2009 Ha, lysande! Köper ni två likadana kan ni t o m tävla mot varandra! Sisten i hamn diskar, typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 Januari , 2009 Hej Joker Kommer med min käpphäst som jag alltid påtalar: Segel är dyrt, dåliga segel gör livet ombord obekvämt och tråkigt ( båten lutar istället för att få fart). På en Maxi 77 kan nya segel kosta lika mycket som båten så köp hellre en lite dyrare båt med frächa segel än en billigare med sämre segel. Många äldre och billigare åtar seglar runt med dåliga segel så de upp! Köp också en som redan har sittbrunnstält som är dyrt att köpa nytt. Sittbrunnstält är guld värt! Senast ändrad av ciaraud | 25 januari 2009 | 12:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser