Gå till innehåll
söndag 19 juli 2026
skorpion

Underhåll av Mercury 500 -74

Rekommendera Poster

Hej

jag har en gammal Mercury 500 (50hk) från -74 som jag tagit över från min farbror då den inte använts på länge. Jag har kört den utan några problem i 2 säsonger, men nu senast så gick impellern sönder. Den är bytt nu efter många om och men. Jag känner att jag vill/behöver veta mer om båtmotorer.

Så jag har fixat lite bilder med siffror på så jag tänkte om någon har lust att beskriva lite vad saker är, alternativt rätta mig.

Det här är vad jat tror sakerna är:

1. Verkar vara ihåliga slangar som gar till denna dosa, möjligtvis vattenkylning för motorn?
  2. ?
  3. ?
  4. ?
  5. Nåt reläaktigt?
  6. Förgasare
  7. Den stång som är kopplad till gasreglaget som vrider hela förgasaren och på så vis ger mer gas.
  8. Själva motorblocket, men som ni ser så är det en spricka där!!! Verkar vara typ vitt pulver om man tar på det, hur har det blivit så, vad kan jag göra för att inte förvärra det?
  9. En liten lucka som går att skjuta fram och tillbaka. Inte fjäderbelastat så jag ser ingen funktion i den alls?

Vad ska man göra för underhåll av motorn? Växelhusolja har jag bytt en gång och ska byta det i vår hade jag tänkt. Fettnipplar har jag fettat in, tändstift bytte jag igår, men vad mer? Jag vill gärna ha ett litet projekt i vinter, men det får inte bli för svårt.

Jag tycker båten har gått relativt bra. Det finns elstart på den men oftast måste vi dra i snöret för att få igång den för dagen. När man sedan har kört med motorn/båten ett tag och lagt till vid en brygga och ska ut igen så brukar däremot elstarten fungera. Inte alltid, men oftast. Jag har testat att ladda batteriet, men det är samma sak. Man hör hur den försöker när man vrider på nyckeln, men den orkar inte dra runt, eller bara dra runt ett varv eller så.

Sen kommer jag till den stora funderingen. Hur justerar man växlar? Efter att jag bytt impeller så kan jag ha råkat fått nåt ur läge. Jag är osäker eftersom jag inte hann testa båten ordentligt efter bytet. Finns det nån steg-för-steg guide?

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få.

MVH Niclas

post-27856-1394235690,0424_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 1 bränslepump, nr 2 startrelä , nr 3 startmotor ,nr 4 tändspole, nr 5 cd-box , nr 6 fördelare med triggerspolar,nr 7 gasarm, nr 7 avgaslucka , söndervittrad in i från  är nog svårt att byta bultarna som håller denna lucka brukar gå av vid demontering nr 9 startspärr det ska gå en vajer från växel armen dit upp till haken för att det ej ska gå att dra gång motorn med växeln i. (Sattsa på en nyare motor.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...