Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
KillerBoo

Provstart/inkörning

Rekommendera Poster

I helgen är det meningen att jag ska ha hunnit skruva ihop min renoverade B20/AQ130. JAg skulle dock vilja provstarta innan jag lägger motorn i båten, så jag inte gjort nåt kardinalfel med någon packning/tätning. Vore inget kul att vara tvungen att riva ur direkt om det visar sig att jag har ett oljeläckage någonstans. Om jag stöttar upp och sedan bultar fast motorn på t.ex. en lastpall, är det då möjligt att starta motorn utan att hela härligheten får fart o kanar runt i hela trädgården, välter eller något annat lika kul? Kylning o elkoppling är alltså löst, men just krafterna som sätts i rullning med motorn igång är inget jag vet nåt om.

Anledningen till provstart på land är alltså helt enkelt att få ett kvitto på att allt är tätt, samt kunna varmköra för att kunna göra efterdragningen av toppen direkt innan monteringen i båten.

 

Nästa steg är ju att med motorn monterad, testad och inställd efter konstens alla regler få till en vettig inkörning. Hur noga är det? Vill ju inte överbelasta för tidigt, men samtidigt går det ju åt en del gaspådrag innan man fått båten i plan. Tänkte köra ett par trollingpass på i stort sett tomgångsvarv innan jag börjar belasta över huvud taget. Är det att överdriva försiktigheten och kan det istället få negativa följder om jag inte varvar kanske mer än 1000-1200 varv de första 10-20 gångtimmarna? Man ska väl, har jag för mig, variera motorvarv och belastning under just inkörningstiden, men för att komma upp i plan smidigast är det ju fullgas som gäller. Låt vara under en kortare tidsrymd.

Motorn är alltså inte NY, utan endast renoverad genom:

Nya vev- ram- och kamlager.
Nya ringar på befintliga kolvar, i honade cylindrar.
Nya ventilstyrningar/tätningar och inslipning av ventilerna

EJ nya kolvar/kolvbultar.

 

//Bosse



Senast ändrad av KillerBoo | 17 november 2008 | 11:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att ställa den på en pall och dra igång lite försiktigt. Just när man gasar upp vrider sig motorn men kan inte tänka mig att pallen kommer att rotera runt.

Att köra in motorn är inte så känsligt numera med den precision som alla delar görs med. Det var förr i tiden som delarna mer var gjorda på ett ungefär som inkörningen var känslig då en del lager kanske var för trånga och behövde nötas in. Det blev då känsligt att inte lagren blev för heta innan de fått slitas in. Bäst då att köra riktigt försiktigt och öka så småningom.

Misstänker du att det kan vara något i renoveringen som inte blivit riktigt bra så ta det lugnt i början men att gasa upp i planing under kort tid efter nån timmes lugn körning ska inte vara något problem. Undvik fullgas mer än nån minut första timmarna och observera temperatur och ha koll på motorn när du kör fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse! Lita aldrig på en sneseglare. Om du Förtöjer pallen går det nog bra , Vad tycker du om en GÖS på 10.2 tagen i Insjö Jag säger inte var,Kanske på MAILCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki, tack f feedback. Eftersom jag bara tänkt ha den puttra på tomgång när den är uppallad, så lär det väl då inte vara nån större fara för nån helikoptereffekt ;)

Nu misstänker jag inte att nåt gått fel, men det är väl då som faran är som störst... så visst blir det lugna gatan i början av förklarliga skäl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HelVEEte, sicket jävla as... Stort GRATTIS om det var du som var den lycklige som tog den. Annars får jag väl lida med dig som bara fick titta på under drillen.
Hoppas den lever än....?

Ska inte tigga fångstvatten, men vill du dela med dig så blir jag inte lessen. När tog ni den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DU FÅR LIDA MED MIGRynkarFick äran att hålla i håven.Den lever inte,hänger uppstoppad på väggen.två dagar efter så var det en stolle som förstörde glädjen med att dra en 10.3a i samma sjö.misstänker att faanskapet stoppade i så mycke bly han kundeCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...