Gå till innehåll
lördag 20 juni 2026
Orris27

Varaför skall det alltid jävlas?!?!

Rekommendera Poster

Under sommaren har jag roat mig med att förbereda det stora lyftet av min D3 160 hk. Bland annat passade jag på att konvertera från teleflex till hydral. För att slippa allt strul satsade jag på en styrning från Seastar anpassad för SX drev och för volvo penta motor. När allt satt på plats så var det då dags att lyfta in motorn, döm till min förvåning, motorn tog i hydralstyrningen.. !

Allt är rätt monterat, men likt förbannat sitter det i vägen! Varför??? Det rör sig om 4 cm, och på motorsidan är det ett rör som går från turbon till värmeväxlaren som inte går att flytta.

Vad gör jag för fel?

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det vore jag skulle jag först ringa återförsäljaren av hydralstyrningen, i andra hand ringa direkt till Seastar...

Vad gäller alltid jävlas så skulle jag vilja ändra till jag blir förvånad de få gånger det inte jävlas... Nästan alltid är det någon detalj jag inte tänkt på, eller någon del som går sönder, så jag får göra om, å göra om...

Å så har jag en hustru som frågar Hur lång tid tar det? --- Jag har lärt mig att svara t ex Om allt går som jag tänkt tar det 10 minuter, men räkna med en timme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Peter

Jag har ju tänkt o byta motor o drev i min orrskär till vintern och nu har jag fått fatt i ett drev som heter DPG och när jag stod o tittade på det så har de borrat ett hål lite längre in på pinnen som kommer på drevet där man fäster kolven och det är ju möjligt att det var för trångt i den båt drevet satt förut

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj och tack för era svar

Tittade lite på Marinpartseurope och upptäckte att d3 160 AA skiljer sig mot AB på laddluftröret. Ringde till Drevia och dessvärre var dom inte lika villiga att hjälpa till. Fungerar bra annars när man köper delar för tiotusentals kronor.. Riktigt otrevlig faktiskt.. Du får väl modifiera, men hur modifierar man en HC 5332 som är anpassad för SX drev.. Men.. dom säljer Seastar i alla fall..

Har mailat Marinshoppen där jag köpte grejerna så vi får väl se.. till råga på allt gick bergvärmepumpen sönder idag, så jag känner mig som en jävla bankomat. Skrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se mitt tidigare inlägg. Välkommen till verkligheten.Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jalmar!

Tack för tipset! Skall kolla det till helgen, eller så får jag väl modifieraFlört

Din båt är verkligen fin, årsmodell ?

Mon är en 76:a

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jonas. Det du skrev:

Å så har jag en hustru som frågar Hur lång tid tar det? --- Jag har lärt mig att svara t ex Om allt går som jag tänkt tar det 10 minuter, men räkna med en timme.

Känner precis igen mig och hädanefter ska jag vara lika klok som du (om hustrun inte lärt sig att inte fråga efter alla år...)

Tack för det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men,,, tänk om hon vänder på det nästa gång och säger... hade räknat med en timme men fick bara 10 minuter Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju alltid försvara dig med att -dom gånger det tar en timme så är det första gången du gör detOskyldig.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vet väl vad du säger om du kommer före?

Ha, Ha... Där han du inte med!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Orris för komplimangen

Min våran orrskär är en 1970 med en seg md 32 som jag tänkt byta i vinter så jag har redan med i bakhuvet att det kommer bli många timmar i båten men va fan så är det o när sommarn kommer o man får ut igen så glömmer man allt.

Ungefär som att föda barn efter ett halvår har de glömt hur ont det gjorde.

Förresten helt otroligt du har orrskär,lyfter motorer och har värmepumpsproblem. Välkommen i klubbenGuld

Jalmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har suttit i båten någon timme varje helg under 8 månader, byter ut toa, bygger om pentry med Origo 6000 ugn och ny diskbänk, ny modernare instrumentering, 4 nya batterier, dioder, nya reglage och ett motorbyte (tagit bort kassetten, men behållt locket och ramen). Så förhoppningsvis får jag även till hydralstyrningen...

Jodå det är samma sak här vår båt. :-)

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på ungefär likadant väntar nu på lite kulor ska komma in så jag kan göra klart affärn med drevet så jag kan dra igång motor projektet,just nu har jag hamnat i nått vacum och det händer ingenting med när jag väl kommer igång så brukar det lösa sig.

Jag håller också på o laborerar lite med dioder o fick till lite lister jag fräste in dioder i.

Vi kanske får skapa ett orrskär inlägg.

Mattias

post-5829-1394235688,7177_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt.. har tyvärr inga bilder, men det kommer när det finns något att visa :-) just nu är det bara en stor röra i båten. Pengar... Jo vars... idag berättade sonen att han hade kört på en bil med bilen... S U C K.. Ger snart upp.

Finns en orrskärlänk på orrskärklubben, men verkar inte vara allt för magnifik.. Jag drar igång en länk här så får vi se hur många som hänger på

peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...