Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Marrexxx

Dax att bränsledeklara båtar?

Rekommendera Poster

Hur mycket dar en båt egentligen? Ofta är det en väl förborgad hemlighet som tillverkaren talar tyst om, medan man i stället gärna talar om hur fort båten går.

Vore det inte lämpligt att införa en bränsledeklaration på motsvarande sätt som för bilar. Men eftersom båtar är olika vad gäller fart och förbruknign så kunde man använda ett system där man angav förbrukning per M vid fem knop, marchfart (när båten går som snålast) och toppfart.De senare skulle tillverkaren så att säga få välja själv men det skulle anges vilken fart det är.

På så vis så fick vi konsumenter ett hum om hur mycket en viss båtmodell drar och samtidigt sätter det press på branschen att göra mindre törstiga båtar vilket är bra både för miljö och plånbok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fin ide men i d närmaste ogenomförbar. Testet kommer avse en båt i bästa möjliga förhållande och av tillverkarna själva. I bilvärden stämmer tillverkarnas uppgifter sällan, och inget får mig att tro att båtlivet kommer bli något undantag.. Alltså kommer siffrorna bara att ge en fingervisning, och den verkliga förbrukningen bli en helt annan. Sedan så är d mycket mer som spelar in i båtvärlden, vågor, hård motvind, vad som är otimal trimvinkel osv.. Allt detta saknas i bilvärden en normal bil av nyare snitt har ett mycket litet luftmotstånd, och den behöver inte heller pressa sej igenom stora och skiftande vattenmassor..

Och d finns tester idag och har så funnits länge, med gps är d fullt möjligt att räkna fram en exakt förbrukning per Nm eller timme.. Finns ju if flödesmätare och mätsticka med men anser att d är förlegad teknik, ja kanske inte flödesmätaren men mätstickan iaf.. Således gör båttidningar ofta reportage om vad båtar etc drar per Nm och timme i verkligheten och inte i någon testbasäng..

Och d e bara dom uppgifterna som är att lita på, tillverkarnas uppgifter kan du glömma dom förblir i dom allra flesta fall missvisande och fabriserade till lägre siffror än vad som anses rimligt för båt/biltypen.. Obs detta gäller inte alla tillverkare finns ju faktiskt dom som tar i i överkant oxå men dom är få och undantag i sammanhanget en försvinnande liten del tillverkare..

Och varför inte lita till eget omdömme, inte fan tror jag att en princess 42a drar 0,5l dist, och skulle jag nu mot förmodan ha råd med en dylik så skiter jag i om den drar 100L timmen för har jag råd med båten har jag råd att tanka. För har jag inte råd att tanka så har jag heller inte råd att köpa båten.. Enkel matematik, sedan så är båtlivet ett nöje, alla vet att ska man ha roligt så kostar d. Således så är soppakostande en så försvinnande liten del i båtägandet för dom allra flesta att den inte är värd att granskas. Med en bilar är d värre, för bilen är ofta något som nyttjas mycket mer än båten, och d ska köras tillofrån både jobb och mataffär, dagis, hockyn etc. Och kör man då rättså mycket så kostar d, co har man då båtlivet som hobby och favorit sysselsättning så finner man kanske bilen som ett tråkigt transportredskap. Typ något att skjutsa runt arslet i till ofrån olika platser. Och är något tråkigt och kostar mycket pengar så är man ju inte gladare när d kostar mer pengar.

Således är d mer intressant med bränsledeklarationer i bilvärden, och på i första hand svenssonbilar. D e klart den som drar minst på pappret brukar ju dra d längsta strået eller??? Ja tills d görs ett test på olika märken på lika vilkor av en oberoende testpilot, d e inte förens då konsumenter kan avgöra vad som drar minst i verkligheten.

Vad jag vill ha sagt med detta långa svävande svar är. Lita aldrig på bränsledeklarationer från enbart tillverkare, använd eget omdömme, läs tester i båt/biltidningar så finner du svaret. Således är man d minsta intresserad är 50 kr för en tidning en rätt billig försäkring på att säljaren talar saning eller ljuger..

!!!MVH REXCO!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexo jag är väl medveten om att vare sig i båt eller bil sammanhang är bränsleförbruknings-mätning en exakt vetenskap.Men man får väl räkna med att testerna knappast kommer att göras i motström, motvind och motsjö...

Men min tanke var det skulle  sätta lite fokus även på förbrukning.Och det skulle bli ett sätt att sätta press på både båt och motorfabrikanter att tillverka snålare modeller.

Trots allt är det ju så att om jag kan välja mellan en båt som drar 1 L/M eller 1,5 L/M så är det ju en intressant sak för mig att lägga in i min kalkyl när jag köper båt.

När det gäller  båt-pressen så är det väl så att med ett nummer i månaden så kommer de flesta båtmodeller inte att testas inom överskådlig tid. Därmed är det svårt att hitta förbrukningsuppgifter för många båtar. Å andra sidan om det funnes bränsledeklarationer så kunde  (som för bilar) pressen påpeka när deras tester och fabrikantens uppgifter skiljer sig allt för mycket. Liksom att det är sånt som skulle kunna sprida sig i ett forum som detta, Det vore knappast bra reklam för den tillverkare som försöker påstå att dess båt är mycket snålare än i verkligheten

Sen kan ju den som vill låta blir att läsa deklartionen, och köpa båt på chans..;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha har faktiskt bränsledeklarationer på sina motorer http://www.yamaha-motor.se/Images/korfakta_2008_svenska_tcm36-127035.pdf

Borde gå att genomföra på samtliga båtar såväl inom som utombordare. Även om båtarna testas i optimala förhållanden med rätt trimvinklar osv, så kan man ändå få ganska bra fingervisningar. Alla tillverkare kommer ju att använda sig av dessa optimala förhållanden .

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kunde det vara kul att se vad var båt drar, men en uppskattning stämmer ganska ofta hyffsat. Att jämföra bilar och båtar går inte, motorn i en båt får jobba så mycket hårdare än motorn i din bil samt att en båtmotor inte går mycket mer än 50timmar/år i snitt till skillnad från en bruksbil som går flera 1 000mil/år.

 

Att be tillverkare av fritidsbåtar om en bränsledeklaration över sina båtar är som att fråga Christian Von Koenigsegg hur många billy bokhyllor man får upp på taket. Kanske inte världens bästa liknelse  men  men,  En fritidsbåt och sportbil har samma uppgift, att ge brukaren en upplevelse och inte ett transportmedel a till ö, det är resan som är målet. Hoppas ni förstår mitt resonemang. Visst kan vi även ta in miljöpåverkan men det finns andra viktigare pungter att belysa i den frågan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ännu en dum-onödig-krånglig-missvisande-DYR regel som inte behövs, bara för att Nisse med tummen mitt i skall känna sig hemma och lugn, han som är trygghetsnarkoman som halva Svedala.

Suck.Gråter

 

Skall det kollas så är det att grejerna håller och inte är medskickade.

Annars kan man köra ångmaskin, i med ett par kottar så tuffar man fram lagom till nästa holme. Så behöver vi sedan inga fartpoliser heller och kan spara även de pengarna.

Ja se det vore något, lag på att alla skall köra ångmaskin, å vi skulle slippa debatten om fartdårar och de som drar upp svall och bullrar och jesses....Foten

 

Ni fattar va´ ...?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det borde räcka med att motortillverkarna specificerar hur mycket deras motorer drar per tidsenhet/varvtal och sen får båttillverkarna specificera vilken storlek på motor och varvtal som det krävs för att uppnå en viss fart.

Något jag tror är rätt vanligt förekommande redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe Kalman jag fattar inte riktigt vad du menar.

Men du kan vara lugn för att båt och motortillverkare har full koll på sådant som fart, utsläpp, effekt och förbrukning på sina båtar och motorer, vare sig det handlar om kottdriva-ångmaskiner eller moderna otto- eller dieselmotorer.

Frågan är alltså snarare om att få dem redovisade. alltså jag har svårt att fatta att det skulle bli dyrt.

Men min tanek var att oberoende om jag köper en tuff-tuff-snipa eller en räser är det viktigt att:

1  få ut så många hästar som möjligt på propelleraxeln av varje liter bensin

2  den effekten används till att flytta båten framåt istället för att flytta vatten.

Låter inte det vettigt?

 

 



Senast ändrad av Marrexxx | 07 november 2008 | 15:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det låta vetting, och det säljs ganska många båtar av den typen varje år.

För det som uppfyller din kravspecifikation bäst låter som en fjäderlätt båt med platt botten som kräver en relativt liten motor. Tex alla de små gummibåtarna med 4-5 hkr motor som förpestar lugnet i naturhamnarna vareviga helg, ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ser att tråden börjar dra åt d hållet jag antyde om i mitt första inlägg. dags att klargöra saker o ting för dom som inte förstår..

Ja ska man snåla sig igenom båtlivet med att vända och vrida på centilitrarna hit o dit. Ja då är bränsledeklarationer helrätt. Men så enkelt e d inte, ta 2st typiska styrpulpertare i 5 meters klassen, den ena drar 2cl mindre än den andra på pappret per dist. Vad väljer du? ja ska man se till bränsleförbrukningen så är ju klart den som drar minst den självklara vinnaren. Och allt bra så långt men sedan kan man ju få för sig att testa båtarna, och den som drar minst går som en studsboll i sjön pga det plattare skrovet som oxå gör att den drar mindre soppa. Den som drar lite mer klyver vågor bra och går stabilt i sjön pga v skrovet som oxå gör att den drar aningen mer än den andra båten.. För mig är valet självklart, hellre en stabil och säker båt än någon besparing på små ynka centilitrar..

Precis likadant ser jag till trafiken på våra vägar, kan inte fatta att folk vill klämma in sig i små lifsfarliga bilar som tex smart och yaris etc. Och allt bara för att spara några få centilitrar per mil. Vad är livet och komforten värd för vissa egentligen???

!!!MVH REXCO!!! Som åker bekväm jänkare som drar mycket soppa, men d skiter jag i jag åker ju säkert och med god komfort..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj oj oj har jag så svårt att utrycka mig begriplig.

Så Fogel jag har inte efterfrågat någon speciell båttyp. Tvärt om är min tanke att var och en ska kunna köpa sig den båt man tycker passa sig själv bäst och för det ha tillgång till så mycket info som möjligt.

Tanken är inte att jämföra en gummibåt med en cigarette utta självklart att jämförelsen ska göras med likvärdiga produkter.

- Det var inte jag som började snacka bilar men saken är ju den att om man jämför en Volvo 240 med en V 70 så är ju den senare både säkrare, komfortablare, bättre på vägen, snabbare, renare och snålare än en 245a (sen kan man ju ha olika uppfattning utseendet)

Alltså Rexo om det funnes ett samband som sa att en båt med bättre sjöegenskaper drar mer soppa än en med sämre sjöegenskaper så skulle du haft en poäng. Men mig veterligen finns inte något sådant samband om man jämför båta av samma typ och storlek.

Men jag håller helt och hållet med dig om att soppaförbrukning det är inte allt, själv har jag varken valt bil eller båt utifrån det. Och när jag hade jänkare så var det inte heller för  väghållningen.  Tungan

 

PS Måste ju dessutom säga att Yamahas redovisning är kul läsning. En sådan skulle jag vilja se från fler tillverkare. Den visar ju att det inte behöver vara så himla farligt Och så får man funder över om man verkligen tycker det är värt att köra upp 2,5 dl soppa extra per M för att ha  150. i stället för 115 hk på akterspegeln och för att köra i 31 i stället för 29,6 knop som i exemplet med Crescent T-rex

 



Senast ändrad av Marrexxx | 08 november 2008 | 11:55



Senast ändrad av Marrexxx | 08 november 2008 | 12:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två båtar med snarlik utformning och vikt bör ha rätt lika bränsleförbrukning. Det som kan påverka mer är valet av motortyp, antalet hästkrafter, motorfabrikat och propellerval.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...bara en massa tyckande !

-Vad är rätt eller fel !?!?! ... massa båtar och massa motorer, hur ska man få ihop det ? 

 

Man bör kankse typa båtar med inombordare från fabrik , dom vet säkert hur allt lirat ihop!

 

//JCC

post-11345-1394235675,7609_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra idé! Presentera även koldioxisutsläpp mer km så blir det skrämmande siffror!

Båttidningar kan åtminstone visa denna fakta, det görs ibland men borde alltid göras. I franska båttidningar brukar det alltid anges hur mycket båtarna drar per sjömil vid olika fart. Varför skulle det vara ointressant om man är så himla noggrann med om ens bil drar 0,80 eller 0,85 l/mil? Jag var ute idag och provade en ny båt som jag funderar på att köpa. Jag tog med mig gps:en och loggade farten vid olika varvtal. Sen är det bara att åka hem och googla motortypen och läsa av i diagram vad motorn drar vid olika varvtal. Svårare är det inte.

Vissa båttillverkare av planande brukar ange vad båten förbrukar, men det är lägsta förbrukningen i planingsfart. Men hur är det i lägre fartområdet som gäller i många (långa...) farleder, eller när man måste gå med lägre fart i dålig sjö? Då är det flera gånger större bränsleförbrukning!  Bränslekostanden kan ju vara den största årliga kostnaden på båten! Och vill man ta ett miljöansvar är kostnaden en bra indikator på utsläppsmängden.

Och jag begriper inte varför båttillverarkarna inte satsar med på energisnåla båtar? Det är endast ett fåtal som konstruerar dessa (då tänker jag på deplacerande, semideplacerande/semiplanande båtar, katamaraner eller motorbåtar som går på förnybar energi (el, biobränsle)). Båt- och motortillverkarna kanske tänker som NCC gjorde om småhusköparna: De har inte frågat om energisnåla bostäder. Men det var ju det som kunderna ville ha!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...