Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
pgh73

kort fråga vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej,

dags att ta upp båten inom ngr dagar. Första gången för mig så det dyker ju upp många frågor, dumma och ogenomtänkta... Hur gör ni när ni vinterkonserverar motorn i segelbåten? Tar ni upp den på land och sen kör ni motorn på land/på vaggan och där kör in glykolblandningen sas? Min tanke är att ta upp den på land och där göra allt. Det är väl bara till att ta en slang till en dunk med glykolblandningen och låta den gå på vaggan?

 

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst!

Tänk på att hålet i termostaten som är stängd är väldigt litet och kräver att man kör rätt länge och har kokande glykolvatten. Alt. tar bort termostaten. Om man samlar upp vattnet vid avgasröret och leder det tillbaka kan man köra länge.

Sök också på konservering i sökrutan så får du läsning som räcker framåt nattkröken på ämnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki, det jag undrade mest var om det är vanligt att man kör det uppe på vaggan. Hur länge måste man köra den för att få igenom tillräckligt med glykolblandning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort termostaten när du kör igenom blandningen.
Sätt tillbaka den i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kör i vaggan. Troligen de flesta. Det verkar vara rätt ordning om man skall gå för motor in till kranen för att lyfta båten och slippa suga glykolkylvatten då.

Ta ur termostaten så räcker det med att låta 10 liter glykolblandning gå igenom, sannolikt är det i överkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...