Gå till innehåll
onsdag 24 september 2025
WaterWolf

Segla/Köra båt?

Rekommendera Poster

Jag har några ggr fått frågan vad det heter när man ska ut med sin motorbåt. När man ska ut med segelbåten är det ju enkelt. Det heter helt sonika att man ska ut och segla eller har varit/är ute och seglar. men vad heter det när man gör detsamma med sin motorbåt? Att man är ute och motorbåtar? Är ute med båten? Ska ut och köra båt? Ut åch åkt båt? Finns det något bättre ord? Och vilket är den engelska termen tex....Hoppas på experthjälp;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Ut och jävlas Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar säga att jag skall ut med båten, eller ut och åka båt... bättre ordval har inte jag, men jag tycker att det låter ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror kanske på vad huvudsyftet med dagens övningar är...

Seglar man så är det ju oftast huvudsysslan, att ta sig fram med båten med hjälp av segel. Ska man som seglare åka ut med motor till en liten ö för att ligga o sola så säger man ju heller inte att man ska ut o segla. Utan segla innebär att man faktiskt hissar segel. Annars är man ute med båten även om det är en segelbåt. Man får inga segelpoäng om man inte seglar...=)

Ska du ut o åka en sträcka med en motorbåt (motsvarande segla fast med motor) så kan det väl lämpligen kallas ut och åka båt eller ut och köra båt.
Ska du ut och lägga dig still o sola eller övriga blandade aktiviteter så passar det väl bättre att säga att du ska ut på sjön eller ut med båten.

Således kan jag tycka att man kan anpassa ordvalet efter aktiviteten så att säga. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar ju bara var en som kör en motorbåt, åtminstone bara en i taget. Så övriga som sitter i båten, de åker.

Har man ett speciellt mål, typ Sandhamn, så kan man lättare säga Vi ska köra ut till Sandhamn. Fast åka ut går ju lika bra.

Fast mesta tiden brukar åtminstone inte vi åka motorbåt, för snart är man framme vid dagens mål och kastar ankar. Sedan är vi ute med båten.

engelska finns boating, som i He is out boating, men det täcker alla typer av båtfärd, även segling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamen, skall du ut och köra en båt så är det väl klart att du skall köra båt,Att åka båt är väl ngt, annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Har ingen tänkt på frågan, vad säger man om man ska ut med sin segelbåt och endast köra för motor/gjutgärnsgenuan? Smaka på den ni!Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segelbåt som går för motor --- Jo, citatet ovan visar att för 3 dagar sedan var det en som tänkte på det -- och svarade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Danmark SEJLER man oavsett val av båttyp..................

Ville bara nämna det.

Nån som vet vad det heter i Norge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Missa det inlägget...Foten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...