Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Zwen

Tankgivare vid V-formad tank

Rekommendera Poster

Hej,
Jag har rivit ut hela drivlinan ur min båt, en Sea Ray 270DA, 83:a. Hela kitet med bigblock bensin-V8, backslag och TRS-drev (nån som vill köpa nåt föresten?). Tänker sätta in en diesel typ KAD42/43 eller motsvarande. Samtidigt funderar jag även på att ersätta de två originaltankar som idag ligger på en hylla på var sin sida av motorn med en ny rostfri tank i mitten, framför motorn. Dels kommer jag inte att behöva ha med lika mycket soppa längre och dels tycker jag att viktfördelningen med de två ganska högt placerade originaltankarna inte verkar så bra.

Den tank som jag i så fall skulle behöva skulle alltså ligga på tvären framför motorn, så att säga. Utrymmet i längsled är inte så stort vilket innebär att den kommer att bli hög och bred men kort, om man ser den ovainfrån. Den kommer att ha en mindre golvyta än takyta, dvs som ett V som är tillplattat i botten.
Min fråga är hur man får till en bra tankmätning? Eftersom tanken har en viss V-form så blir ju inte den återstående bränslevolymen proportionell mot nivån. Vid halva nivån kanske det bara är 1/3 av litrarna kvar eller så. Finns det tankmätare där man kan kalibrera någon kurva på signalen? Eller finns det en enkel lösning på detta som jag förbisett?

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får nog lära sig att tolka sin tankmätare efter installation, jag kan köra 200nm på första halvan och ca:125nm på andra halvan, detta var den enkla lösningenOskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

Hade samma problem (med v-botten) löste detta genom byte av bef. tankmätare till en ultraljudsmätare som kunde av lev. programeras efter beställarens önskemål.Recom ab i Trollhättan var min lev..Det kanske finns fler.

ippon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde talas om denna typ av mätare från den alltid lika trevlige Tommy på Båtaccenten härom månaden. Han var förbryllad varför denna mycket väl fungerande produkt, som dessutom inte var dyrare än de av traditionell typ, inte hade fått större uppmärksamhet.

Vad har du för erfarenhet av din?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där manicken verkar ju perfekt. En sådan får det nog bli när jag kommer så långt.
Tack för tipset!!

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sven

Enbart goda erfarenheter framföralt septitankgivaren.Andra givare jag provat i septitanken har inte funkat särskilt bra. 

Ippon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...