edvin333 0 Postad 14 September , 2008 Skall byta generator på min MD2b. Vill ha 100A. Klarar man det med en kilrem eller måste man byta hela remskivan på svänghjulet. Hur gör man det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 September , 2008 Svårt att få nåt svar verkar det. Inte för jag vet men jag skulle chansa på att köra med den vanliga kilremmen som jag har lite uppsikt över. Skulle det tjuta av att remen slirar så provar man att sträcka lite extra och räcker inte det så kryper man till korset och byter till en flerspårs eller dubbel remskiva. Att du sätter dit en 100A generator innebär ju inte att den kommer att gå så mycket tyngre än den du har då 1200W inte används i normalfallet. Har du en jättebank med batterier kommer den möjligen att kortvarigt dra maximalt och då bromsar det ordentligt. Det kan också vara bra att tänka på att ge lite extra snurr på generatorn genom att ha en extra stor remskiva på motorn. Med högre varv får du lägre kraft i remmen. På köpet får du högsta laddning redan i tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser