gravis 0 Postad 16 Augusti , 2008 Hej alla sjöbusar. I brist på bra båtväder så började jag grunna lite på det här med gelcoatsprickor. På min förra båt så fick jag gelcoatsprickor invändigt, dessa var enligt min mening uppkommna pga fabrikationsfel då båten sprack omgående efter ett par turer. jag har läst i en del trådar att det har förekommit på en hel del båtar. Hur uppkommer sprickorna och vad är den vanligaste orsaken till dessa. Jag har funderat och spkulerat lite om trailing av båt kan vara en orsak om båtar får gelcoat spricker under, vad tror ni. För inte ska väll vågslag kunna orsaka sprickor, eller? Om en båt spricker pga trailing så borde väll såfal sprickorna sitta under något av stödhjulen på trailen. Det skulle vara kul att utreda gelcoatsprickornas uppkomst både i och under båtar mha er samlade kompetens. Mvh Gravis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 16 Augusti , 2008 Min högst personliga fundering vad det gäller gelcoatsprickor. Jag tror att det snålas för mycket på materialet i nya båtar laminaten är för tunna, och flexar mer än gelcoaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Augusti , 2008 Hej, Skulle tro att det t ex kan bero på ej optimal härdningsprocess så glasfibern och det yttre gelcoatlagret blir för sprött. Lite segt skall det vara. Höll på en del med modellflyg när jag var yngre och vi gjöt en del flygplanskroppar i glasfiber (polyester och gelcoat ytterst). Ibland hände det att det blev lite för mycket härdare i blandningan och jösses vad sprött det hela blev sen. En annan sak kan vara att man snålat med plast och glasfiberväv på utsatta ställen, det skall ju vara mättat med plast i glasfibermattan men inte för mycket plast i annars blir det inte flexibelt som man vill ha. Att det kan bli sprickor när man har båten på trailern kanske kan hända men då har man nog inte båten placerad korrekt på trailern. Kölen skall ju vila på kölrullarna och övriga stödrullar/hjul skall vara just stöd. Ser inte att det skall bli några direkt påfrestningar på skrovet av detta. Har själv trailer och inga problem hittills med skador på skrovet p g av trailer. Så här vilar min båt på trailern, se bilden. /Bo Senast ändrad av bossee | 16 augusti 2008 | 22:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 17 Augusti , 2008 Sprickbildningar uppstår då materialet inte kan flexa med, eller flexar för mycket. Alttså, ta tex en överbyggnad som avslutar skrovet och som ofta ligger 90 grader mot just skrovet. När du kör så ska skrovet flexa lite i vågorna för att inte brytas sönder, samt att däcket ska flexa med. Då uppstår problem att pga vinklarna så blockeras möjligheten till flex och det uppkommer en sprickbildning. Ett annat problem kan vara för få/många förstärkningar i skrovet som gör det för mjukt/hårt och ger för mycket/lite flex. Dåligt arbete kan också orsaka sprickbildningar som tex luftbubblor, ej genomdränkt glasfiber, fel blandning härdare. Dom flesta båtar sprutas idag och det gäller att den som håller i sprutan verkligen kan sitt jobb för att inte olika tjocklekar på glasfibern ska förekomma, sedan gäller det dom som rullar värkligen rullar överalt med lagom tryck på rollern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser