Gå till innehåll
torsdag 11 september 2025
Hans1

Mäta upp tändningsdetaljer på Mercury

Rekommendera Poster

Någon som kan svara på hur man går till väga? Det gäller stator - trigger - tändspolar samt cdi. Motorn det gäller är en 80hk Mercury från 1981. Dom två nedre cylindrarna (3 och4) lägger av på riktigt låga varv, kollat med stroboskoplampa, annars går motorn hur fint som helst. Finns det kanske uppgifter på nätet att ladda ner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statortest mellan blå o blåvit statorledning Rx1000=5700-8000ohm,mellan röd o rödvit statorledning R1 56-76ohm mellan blå statorledning o jord Rx1000 no continuity,mellan röd statorledning  o jord Rx1000 no continuity,Trigger test mellan brun triggerledning o vit svart Rx100 700-1000, mellan vit triggerledning o violet triggerledning Rx100 700-1000 ohm OBS! vid mätning så skall kablarna lossas från cd boxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se där ja, så ska det se ut. Då var det tändspolarna och cdi:n kvar då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

kasta om spolarna och se om felet flyttar sig annars kan det vara samma fel jag hade på min 4 cyl -80,   den inre mantlen kan vara lite uppärgad eller sitta löst i bultarna och på låga varv läcker vatten droppar igenom packningen och sugs då in i nedre cylindrarna.

på min 4 cyl-80 svetsade jag till mantlen allt tätt och bra året efter nya tendenser och då hade bultarna släppt något limmade allt denna gång och sen har den bara gått och gått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fixat! Det var lågvarvsspolarna i statorn som gett upp. En ny stator och nu går den klockrent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...