Gå till innehåll
lördag 14 februari 2026
edvin333

Skotskena på rufftaket

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar på att flytta upp storskotskenan på rufftaket på min monsun.

Problemet är att jag har en gammal selden rullbom utan travarskena under bommen.

Hur skall jag fästa in blocken till det nya systemet ?

Har sett på nyare båtar med samma arrangemang att dom har tre olika punkter på bommen, nån som vet varför ?

Kommer jag att klara trycket från bommen med skotpunkterna på halva bomlängden ?

MvH

post-26559-1394235576,4547_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort det jobbet på en tidigare segelbåt. Fördelningen på tre fästpunkter i bommen är till för att fördela dragkraften från skotet. Dels minskar risken för att bommen knäcks, dels blir belastningen på infästningen bara tredjedelen så stor. I mitt fall hamnade skotet på ungefär 2/3 av bomlängden. Seglets storlek och bommens dimension avgör om bommen klarar belastningen. Man får bedöma från fall till fall. Jag popnitade dit fästen på bommen. Det finns en hel del olika beslag att välja på. Minns inte exakt vilket jag valde. Ett alternativ är att popnita dit en skena, (t.ex. en skotskena) som ger möjlighet att finlira med fästpunkterna och dessutom ökar bommens styrka. Viktigt i så fall med många fästpunkter. En sak att tänka på är rufftakets styrka. Vårt tak var ganska brett och plant och risken fanns att det skulle deformeras av dragkraften från skotet, med t.ex. läckande rutor som följd. Jag löste detta med dragavlastning på insidan. Ett par teakstolpar passade fint in i inredningen och bultades nederst mot båtens basinredning. Resultatet blev mycket bra och konstruktionen fungerar enligt uppgift fortfarande utmärkt både ur seglings- och hållfasthetssynpunkt.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, en skena på bommen var ju riktigt smart. Förstår inte riktigt vad du menar med stockar mot basinredningen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stolpar skrev jag, men det är kanske inte så mycket lättare att förstå. Om du tittar på http://www.tradecenter.se/baatar-3/semona-30-294835.html kan du se interiörbilder på en Semona 30. Vår båt var av samma märke. På en av bilderna ser du pentryt och alldeles före spisen finns en vertikal stolpe som går från golv till tak. Jag utnyttjade denna stolpe och utökade med en likadan till höger för att dragavlasta skotskenan. Lite knepigt att förklara hur, särskilt som båten på bilden inte har riktigt samma inredning sonm vår hade, men det ger dig i.a.f. en upfattning om vad jag menade.

Sea Manic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom att påfrestingen på infästningarna (och själva bommen) blir lägre med flera punkter på bommen, som tidigare nämnts, kan man få lägre friktion lite beroende på hur systemet dras. En vanlig talja kan också (lite beroende på) sno sig vilket ger ännu mer friktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...