Bubblan 0 Postad 8 Augusti , 2008 Hej jag ska köpa min första båt och är väldigt grön när det gäller båtar. Jag har fastnat för Bayliner 2255-2455 för att den har ett bra pris och den ser ut precis som jag vill ha min båt, nu kommer jag till mina frågor som jag hoppas på att någon kan och framförallt vill svara på... Vilket år bytte Bayliner till det bättre skrovet (jag har hört runt -90)? Vad finns det för nackdelar med Bayliner och isåfall är det någon årsmodell man ska passa sig för? Finns det något bättre märke än Bayliner i ungefär samma prisklass (150`-200`)och utseende? Är tacksamm för alla svar.... Trevlig fortsättning på sommaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 8 Augusti , 2008 Hej! Jag vet inte om Bayliner har bytt till ett bättre skrov vid ett enskilt år. Det har väl snarare varit en ständig utveckling av skroven. Det sägs att Bayliner drogs med stora kvalitetsproblem i slutet av 80-talet, men å andra sidan så har jag inte hört om sprickor eller andra problem i äldre Bayliner så frågan är väl om det är en skröna baserat på de stora serierna som dom tillverkade då? Mig veterligen finns det väl inga större nackdelar med Bayliner jmf med andra amerikanska båtar (limmade heltäckningsmattor, ibland läckande fönster och luckor, halvdan detaljkvalitet). Fördelen är att man får väldigt mycket båt för pengarna jämfört med nordiska båtar och att det är härligt med inombords V8. Andra märken som är jämförbara är Maxum, Sea Ray, Chaparall, Four Winns, Monterey, Glastron, Larson, Rinker, Mariah m fl. Ett tips: Tänk på att öppningsbar ruta och bra steg för att komma upp på fördäck är något du kommer att uppskatta. Likaså en öppen pulpit för att enkelt komma av och på båten från fören. I övrigt så är det bara att försöka hitta ett exemplar som verkar i bra skick maskinellt samt i skrov, kapell och inredning. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2955 0 Postad 8 Augusti , 2008 hej! jag har haft bayliner i hela mitt liv är nu inne på min 3:e.. har bytt pga av att jag velat haft större båt.. det jag kan säga om bayliner är att det är en bra båt, min är från -89. visst har jag haft problem med båten. men inga större, små saker som toan, läckage vid en ruta, ja mest slit delar som man får räkna med när man köper en båt som är 20 år. en vän till mig köpte en fairline 34 från -05 han har haft mer strul med den än jag har haft.. så det att bayliner är skit är bara skitsnack..s visst ska du satsa på en bayliner... men skulle jag vara dig skulle jag köpa en som är från -89 , -90 -89:n så är det andra instrument tavlor i den, ej digitala,,,mkt bättre å snyggare.för du kommer få byta dom med tiden,,-90 så kom en annan färg på skrov å klädsel, då är dom vita å röda, istället för grå å blåa... jag själv har lackat om mitt skrov för att få det som jag vill.. men års mod -88 å äldre så är det lite mer små fix å göra på dom, ser lite äldre ut invändigt... om du ska ha en båt i samma klass som bayliner, visst i den pris klassen får du titta på en äldre sea ray, men svårt att säga om du får i den storleken då. i så fall är de säker nåt fel på den... men lycka till med köpet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 9 Augusti , 2008 Hej! Om fastnat för just de modellerna så kan jag starkt rekommendera dig 2455 eller 2651:an som kom 1990 med inbyggd badbrygga. Det är samma skrov och inredning ,utom den inbyggda badbryggan samt lite färgbyten på klädsel original (de bytte varje år f.ö) Här är min f.d 2455:a http://www.baylinerownersclub.org/gallery/album247 2255:an är i mitt tycke för kort, men det är bara min åsikt...sen finns ju även 2655 -88-90 med en större bredd på 2,90 som är mycket rymlig och även 2755:an med inbyggd badbrygga -89-93 osv. båda med targabåge original, ej original på de tidigare. Finns det något bättre märke än Bayliner i ungefär samma prisklass (150`-200`)och utseende? Omöjligt att svara på då smaken är som baken, men om utseendet och planeringen faller dig i smaken så måste jag nog säga att det är nog svårt att få så pass mycket båt och utrustning för pengarna... Lycka till! Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser