Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
smartfritid

Minsta motor till en Uttern 495 HT?

Rekommendera Poster

Har en Uttern 495 HT med en 25 hk 2-takt Suzuki. Vill gärna byta till 4-takt och samtidigt kort rigg då det ska vara det. Båten är ju en halvplanande typ, men pinnar på rätt bra med nuvarande snurra.

Men jag är nöjd om den planar hyfsat utan att resa fören för mycket topphastigheten är inte viktig. Men kommer den upp i planing lär det väl ändå bli 12-15 knop eller mer.

Är 15 hk för lite, och räcker 20 tror ni med ex 4 pers ombord? Extra hk kostar ju både pengar och extra kilon.

Båten väger ca 400 kg exkl motor.

post-3901-1394235562,7867_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har själv en Örnvik 510 ht, Lite fel tänk kan jag tycka, Med motor i överkant jobbar den mindre och ni får en behagligare resa..  Eftersom ditt skrov är en kopia av min. Uttern köpte ju dom gamla formarna av Örnvik efter första branden i fabriken i Ö-vik..

Skulle tro att 40hk kan räcka, Kör själv med 60hk SELVA går som ett spjut..

köper du en fyrtakt så får du förmodligen trimtilt på motorn med och behöver inte tänka på res i sjön....

post-13014-1394235562,8291_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha F40 4-takt är nog den lättaste 4-taktaren. Kanske kan vara nåt. Honda BF40 kan kanske också kan vara ett elternativ. Vet ej om Yamaha F40 finns med kort rigg, den äldre Honda BF40 fanns med det (tror inte den nya BF40 med EFI finns med kort rigg).

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj sedan en säljare som låter dig testa olika propellrar så du får rätt för den båten.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm,  men 40 hk är inte gratis och väger en del mer än 20-25 hk... Vad det än blir så blir det mest troligt en Tohatsu. Men 495 HT är inte alls lik Örnviken, det är nog Uttern 510 du tänker på. (har själv haft en Örnvik 530 med 200 Yamaha på, den gick braCool)

Men nu är det en stillsammare båt och som sagt rek. max 40 hk. Ja extra hk är alltid bra att ha men mestadels blir vi nog två vuxna och två barn, idag 5 och 3 1/2 år gamla, så de är ju lätta. Men blir man fler ibåten vilket kan inträffa ibland är det viktigaste att fören inte reser sig, topfarten inte så viktig. Men då kanske man ändå skulle klara sig med 25 om den har tilt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara är ute efter att trycka ned fören så montera trimplan på båten. det kostar ju lite extra soppapengar att ha dem nere för att lyfta aktern men då får du också möjlighet att justera lutningen vid sidvind och snedlast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar vidare själv och var idag ute en sväng ensam. Men full tank, men inget batteri och så mig på 80 kg gjorde den 19.5 knop med 25 hk Suzuki -86. Den gick himla fint vid 13-14 knop då lät motorn riktigt avslappnad och det var bra gångläge på båten.

Var ute dagen innan med fru och barn, det gör ca 100 kg till. Hade tyvärr ingen GPS med mig, men skulle tro 17 knop som max men lite mer plågad motor för att hålla marschfart 14 knop.

Ska se om jag kan få till ett test med 4 fullvuxna ombord och se vad som händer.

Jag lutar just nu åt en 25 hk 4-takt.

Fotot taget vid ca 14 knop.

 

post-3901-1394235570,3243_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Köp du din 15 hästars slötakt du kommer förmodligen bli jättenöjd med den. Den kommer ju lätt att dra upp din 5 meters ht i planing med 4 pers ombord Ha Ha Ha.

Tänk om tycker jag som många andra säger så lär du ha 40hk. Om du inte har råd med en sån så kan väl motorn som sitter på vara kvar.

Och varför måste du 4-takt? Dyr tung slö och stöldbegärlig.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske köpa en begagnad 40 hk 4-takt istället för en ny 25 hk 4-takt?

Finns ju även 40 hk direktinsprutade 2-taktare.
Tohatsu 40 TLDI
http://www.tohatsu.com/outboards/40tldi.html
http://www.tohatsu.se/index.php?id=13292

Evinrude E-tec 40 hk
http://www.brp.com/en/Products/Evinrude/Showroom/ETEC40.htm

Om du bestämt dig för en mindre 4-takt så kolla även på Tohatsu 30 hk 4-takt, den skall vara väldigt rapp, den finns även med elektrisk trim & tilt.
Test: http://www.tohatsu.se/index.php?id=13527 (längst ner på sidan, 25 och 30 hästarn är samma motor i grunden).

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He, he! Jo, men nu säger jag ju förvisso 25 hk och inte 15...

4-takt har sina nackdelar det är klart. Men en 2-taktare från 86 (lång rigg dessutom, passar illa med styrningen där bak) är inte så upphetsande heller. Ett moln med oljeavgaser vid start och sakta puttrande med vinden in från aktern. Jfr att köra en gamma moppe med en ny 4-takt. Med en 2-takt får man finna sig i att lukta man? medans en 4-taktare inte lämnar den doften efter sig och man slipper lukten i klädernaObestämd

Lite lägre ljudnivå hoppas jag också på. Större driftsäkerhet jfr med en drygt 20 år gammal snurra = känns bra när man är ute med familjen.

Det var några av mina anledningar till motorbyte. Stöldrisken är trist men går att skydda sig ganska enkelt från.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns lite särskild analedningar till att jag siktat in mig på Tohatsu och en ny motor då jag har möjlighet till ett bra pris på just de. Därför är beg inte så intressant.

Men som du säger deras 30 hk är klart intressant, men jag är rädd att tilt och trim kostar det också, finesser brukar göra det. Men jag vet också att det är dyrt att köpa billigt och dumt att köpa för liten snurra och trim och tilt är säkert inte pengarna i sjön.

Jag ska se till att lasta båten med 4 gubbar och prova med nuvarande snurra för att ha lite mer att ugå ifrån.

 

post-3901-1394235570,6891_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...