Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

smartfritid

Företag
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om smartfritid

  • Placering
    Kadett
  1. Visst känner jag igen mig. Säljer själv Quintrex och även 390an är grymt stor för sin längd. Och stadig. Men 440 är som du upptäckt riktigt mycket båt. Framförallt är ju alla yta ombord väldigt tillgänglig vilket gör att den känns större än de flesta andra båtar av samma längd. Här några bilder lite bilder på mina föräldrars 440 Hornet. Numera sitter det en 4-bladig rostfri propeller på också vilket möjliggjort att motorn kunnat hissas mer och båten går väldigt ekonomiskt. Senast ändrad av smartfritid | 21 juni 2011 | 15:33
  2. Har en 2 hk Evinrude från -83. Modell: 2RCT Det är en liten rackare utan friläge. Tänkte jag skulle byta impeller och delade riggen i höjd med pumphuset. Växelhuset lossade som tänkt, men drivaxeln trodde jag skulle lossa uppe i motorn. Nu sitter den kvar och lossade istället ur växelhuset.... Så ska det väl inte vara? Nån som vet hur jag lossar den uppe i motorn? Fick ut impellern ändå, men det blir värre att montera det igen och det går nu knappt att snurra på propellern då jag antar att några kugghjul hamnat snett när axeln inte sitter där som den ska. Axdeln känns stum axiellt. Kan den ha rostat fast bara, hur kan man få ett bra tag och testa och dra, eller kanske är det fel sätt?
  3. Det finns lite särskild analedningar till att jag siktat in mig på Tohatsu och en ny motor då jag har möjlighet till ett bra pris på just de. Därför är beg inte så intressant. Men som du säger deras 30 hk är klart intressant, men jag är rädd att tilt och trim kostar det också, finesser brukar göra det. Men jag vet också att det är dyrt att köpa billigt och dumt att köpa för liten snurra och trim och tilt är säkert inte pengarna i sjön. Jag ska se till att lasta båten med 4 gubbar och prova med nuvarande snurra för att ha lite mer att ugå ifrån.
  4. He, he! Jo, men nu säger jag ju förvisso 25 hk och inte 15... 4-takt har sina nackdelar det är klart. Men en 2-taktare från 86 (lång rigg dessutom, passar illa med styrningen där bak) är inte så upphetsande heller. Ett moln med oljeavgaser vid start och sakta puttrande med vinden in från aktern. Jfr att köra en gamma moppe med en ny 4-takt. Med en 2-takt får man finna sig i att lukta man? medans en 4-taktare inte lämnar den doften efter sig och man slipper lukten i kläderna Lite lägre ljudnivå hoppas jag också på. Större driftsäkerhet jfr med en drygt 20 år gammal snurra = känns bra när man är ute med familjen. Det var några av mina anledningar till motorbyte. Stöldrisken är trist men går att skydda sig ganska enkelt från.
  5. Funderar vidare själv och var idag ute en sväng ensam. Men full tank, men inget batteri och så mig på 80 kg gjorde den 19.5 knop med 25 hk Suzuki -86. Den gick himla fint vid 13-14 knop då lät motorn riktigt avslappnad och det var bra gångläge på båten. Var ute dagen innan med fru och barn, det gör ca 100 kg till. Hade tyvärr ingen GPS med mig, men skulle tro 17 knop som max men lite mer plågad motor för att hålla marschfart 14 knop. Ska se om jag kan få till ett test med 4 fullvuxna ombord och se vad som händer. Jag lutar just nu åt en 25 hk 4-takt. Fotot taget vid ca 14 knop.
  6. Allt är ju förstås relativt, men om man jämför med andra ht-båtar i femmetersklassen från 1970-talet tycker jag att Örnvik 530 är bland det bästa valet man kan göra. Båten har ju tämligen mycket v-botten, ungefär som båtar görs nu för tiden. Det bidrar ju till att båten behöver relativt hög fart för att gå upp i plan, men också till att göra färden mindre stötig jämfört med mer flatbottnade konstruktioner. Själv tycker jag att båten går riktigt mjukt, men det beror väl på att jag även har viss erfarenhet av gamla stötiga flippermodeller, sportbåtar och annat där man verkligen skulle behövt njurbälte... Jag tycker det är en rejäl och bra båt, men lite stötig det kan jag hålla med om. Den jag en gång ägde hade en 200 Yamaha på aktern och en rostfri tank under durken på 200 liter, samt förarplatsen framflyttad. Den var tung, snabb och törstig. Drog en repa Västra Mälaren - Rasta i Sthlm tor en dag och ja det kostade nog 100 liter... En annan minnesvärd färd var Gävlebukten dit jag trailade båten för att fota Express SM. Blåste ganska friskt och gick hög sjö som inte jag var van att köra en HT i. Huuuu vilka flygfärder det blev, men båten höll... Det här är 8-9 år sedan och i dagarna har jag skaffat en Uttern 495 HT (halvplanande) och jag är förundrad över den mjuka gången. Jag är imponerad! Nu går ju de två båtarna inte att jämföra med varandra, med det är HT-båtar båda två och alla båtar är ju kompromisser och just nu passar det mig bättre att mjukt fara fram i 15 knop istället för att flyga fram i 50 knop.
  7. Hmm, men 40 hk är inte gratis och väger en del mer än 20-25 hk... Vad det än blir så blir det mest troligt en Tohatsu. Men 495 HT är inte alls lik Örnviken, det är nog Uttern 510 du tänker på. (har själv haft en Örnvik 530 med 200 Yamaha på, den gick bra) Men nu är det en stillsammare båt och som sagt rek. max 40 hk. Ja extra hk är alltid bra att ha men mestadels blir vi nog två vuxna och två barn, idag 5 och 3 1/2 år gamla, så de är ju lätta. Men blir man fler ibåten vilket kan inträffa ibland är det viktigaste att fören inte reser sig, topfarten inte så viktig. Men då kanske man ändå skulle klara sig med 25 om den har tilt?
  8. Har en Uttern 495 HT med en 25 hk 2-takt Suzuki. Vill gärna byta till 4-takt och samtidigt kort rigg då det ska vara det. Båten är ju en halvplanande typ, men pinnar på rätt bra med nuvarande snurra. Men jag är nöjd om den planar hyfsat utan att resa fören för mycket topphastigheten är inte viktig. Men kommer den upp i planing lär det väl ändå bli 12-15 knop eller mer. Är 15 hk för lite, och räcker 20 tror ni med ex 4 pers ombord? Extra hk kostar ju både pengar och extra kilon. Båten väger ca 400 kg exkl motor.
  9. Rusta säljer Parsun 9,9 billigt nu: http://www.rusta.se/batmotorer_bat_c306_sc306.html Kikar man på specen är det precis samma slagvolym, mått och vikt. Bör alltså vara samma motor. Är det enkelt att uppgradera till 15 hk? Det skiljer trots allt 6000 kr i pris.
×
×
  • Skapa nytt...