Gå till innehåll
lördag 11 oktober 2025
Alve

Hjälp - styrbord motorfäste håller på att lossna

Rekommendera Poster

Jag har en Askeladden 645 med en Mercruiser 4,3 och Alpha-drev. Vid semaste inspektionen av motorn upptäckte jag till min förvåning att bultarna till styrbords motorfäste inte sitter rakt. Det ser ut som motorn har tryckt till dem så att båda har givit efter lite. Bultarna kanske är krokiga, eller på väg att gå av, men jag har ännu inte vågat att lossa dem.

Är det någon som kan hjälpa med lite svar/tips så här mitt i säsongen?

Hur sitter dessa bultar fast? Är de fastskruvade med mutter så går det inte att nå dem. Är det någon form av träskruv så kanske något i skrovet håller på att spricka. Vågar jag skruva upp dem och byta?

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur ser babords motorfäste ut?

Tror inte det är någon större fara för det ska mycket till innan motorn börjar röra sig självmant med sådan kraft att den böjer motorfästet. Tror snarare att det alltid sett ut så och du reagerade på det först nu.

Normalt brukar motorfästena vara konstruerade med inplastade bultar och maskinskruv eller på äldre båtar, inplastade träbalkar med franskskruv. Är det det senare så är sanolikheten att baölken är rutten och orsaken till broblemet stor och då har du riktiga problem = upptagande av båten och nybygggnation av motorfästen.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret!

Jag provar skruva upp en av bultarna för att ta reda på omfattningen av problemet. Du har helt rätt i att det kan ha sett ut så från början.

/Alve

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild på motorfästet kunde säkert underlätta för att hjälpa dig med ett svar.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har inte skruvat något ännu, men så här ser styrbord främre motorfäste ut.

Tacksam för kommentarer...

/Alve

post-29997-1394235563,4414_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser inte bra ut. Men kanske suttit så hela tiden, svårt att avgöra på bilden. Kolla så inte bultarna är lösa.

Att bulten är sned beror på att den kan vara sned från början eller att de krökt den vid installation. Att den krökt sig när du kört med båten verkar osannolikt då det ser ut som att det suttit så hela tiden.

Hur ser bakre bulten ut, alltså den som sitter i båtplasten, är den sned också?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...