Ringhede 6 Postad 29 Juli , 2008 Snart kommer det troligen bli krav på högfartsintyg för båtar som kan göra mer än 30 knop. Ni som redan skaffat detta kan ni berätta var er syn på högfart för båtar är och vad som är de viktiga momenten som alla bör klara av? Är er syn på båtar att redan vid planing så kommer man upp i farter som kräver speciell kompetens eller är det för mycket snabbgående typ 50-60 knop och uppåt? Vore kul att få lite fakta från de som har erfarenhet av utbildningen. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 29 juli 2008 | 10:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 29 Juli , 2008 Till att börja med på kursen är det en del teori där man går igenom olika skrovformer och skrovvinklar och hur dessa beter sig i sjön vid olika farter samt när man kör i sidvind och motvind m.m. Man går igenom hur man på rätt sätt ska använda powertrim och trimplan. Den praktiska biten sen så får man prova på detta och sedan är det undanmanöver m.m i hög fart. Man får även lägga intill och öva man över bord. Trots att jag kört båt relativt lång tid så tycker jag att denna kurs är nyttig att gå. Själv tycker jag att denna kurs skulle vara obligatorisk från 25 knop, eller kanske rentav 20 knop. Jag kan i alla fall säga att denna utbildning är mycket lärorik samt mycket kul att gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malarnara 0 Postad 30 Juli , 2008 Jag har inte själv gått utbildningen (ännu) men från min lärare då jag tog kustskeppare rekommenderades den varmt. Han menade också att det är så bra information att den borde vara obligatorisk för alla som kör snabba båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 30 Juli , 2008 Var går gränsen för snabb båt? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser