Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Cest_la_Vie

VHF var eller inte?

Rekommendera Poster

Hej alla radiopratare.

Jag står inför valet av att skaffa VHF, men finner inte tillräckligt många och bra argument. Har nu för tredje sommaren i rad tillbringat delar av semestern i båt, har för varje år bytt upp mig och har nu såpass stor båt att det vi ger oss längre från land än att vi kan simmaGlad.

Skämt år sido, mobiltelefon finns alltid med, har hittills inte kommit utanför täckningsområde under några längre stunder. Under våra längre turer är vi för det mesta två båtar och ett argument är naturligtvis att kunna hålla den kontakten, och sedan är det som nödtelefon. Men finns det fler skäl? Vad är kostnaden förutom apparaten och den kurs som man måste gå. Om jag förstått rätt så är det någon form av årsavgift?

Wille

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Främsta skälet är väl att med mobil kan du larma 112, men med vhf kan du larma alla båtar(som har vhf) i närheten av dig=får snabbare hjälp. Dessutom kan du lyssna på varningar, väderleksrapporter osv på vhf'en.

Årsavgiften är bara 145 kr.

När du har ditt cert så fixar du tillstånd här:
http://e-tjanster.pts.se/vhf/



Senast ändrad av Yadis | 27 juli 2008 | 18:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Yadis säger är nog den största fördelen att fler kan ropas på en gång. Hörde senast i förrförrgår (tror jag) hur Sweden rescue sökte båtar i närheten av en grundstött stackare.

Sen kan man ju alltid höra lite skoj gubbar sitta o tjöta om det ena dummare än det andra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för vettiga argument.

Om jag nu skall köpa en VHF, vad skall jag köpa? Det finns bärbara för under tusenlappen och sedan går det bara uppåt. Är det som för det mesta att man får vad man betalar för? Något speciellt som man skall tänka på?

 



Senast ändrad av Cest_la_Vie | 28 juli 2008 | 22:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska satsa på en fast - du får räckvidd och säkerhet med den. Sen kan man senare ev komplettera med en handburen - om man finner behov av det.

Koppla sen ihop den med GPSen så blir det ännu bättre.

Ta en VHF som vunnit nån test de sista året - finns många bra och få dåliga - tror jag. :-)

Har själv en ICOM.

Lycka till!  Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju som så ofta - man får vad man betalar för.

Men jag har en Cobra bärbar för 700kr  är helnöjd, mkt VHF för pengarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen.

Men jag vill ha fler. Vad skall jag tänka på? Är det några finesser som man inte kan klar sig utan och är det några som man inte skall betala för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en stationär(gärna med mast) - den har längre räckvidd för den kör 25 W, bärbara kör 5 W. Finns nåt som heter DSC på en del VHFer. Då kan du koppla ihop din GPS med vhf'en och om du hamnar i nöd så finns det en knapp på vhfen som du trycker in och då skickas en nödsignal ut med dina koordinater - automatiskt.

 

Här kan du läsa lite mer om VHFer(bland annat ser du ungefärlig räckvidd med olika master om du har en 25 W VHF):
http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1041.aspx




Senast ändrad av Yadis | 29 juli 2008 | 23:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...