Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
NiMaHo

Är det här rätt????

Rekommendera Poster

Har på min båt märkt  att propellern sitter löst. Min fråga är om detta är rätt? Ni verkar ha perfekt koll här så jag hoppas att det finns ett svar....

På bild 1 ser ni hur propellern är med motor uppfälld. Ser väl ok ut? Men när jag känner på propen så kan jag flytta den utåt, den sitter löst - bild 2.

Motorn är en 50 hk Force -91 på en Bayliner 1700 oxå från -91.

Min fundering är om det påverkar farten på båten om det nu är så att den sitter löst. Båten vägrar gå upp i plan om man är fyra pers i båten - 2 vuxna och 2 tonåringar. Med bara 2 vuxna så planar båten ut o farten är god (ej uppmätt). Men åker vi fler så... ja farten avtar om man säjer så.

Och ja, jag vet... 50 hk är inte mycket. Men ändå. Jämfört med vad alla andra knökar i sina båtar så borde jag kunna hänga med då familjen är ute och åker.

Som sagt, det finns massor av kunniga personer här så jag räknar med att få ett klokt svar från er.

 



Senast ändrad av NiMaHo | 26 juli 2008 | 14:35

post-10003856-1394235561,3137_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker dt ser fel ut

att det antingen fattas nån distans eller fel tryckbricka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du saknar drivpinnen som skall sitta i hålet genom propeller och propelleraxeln bakom (propellerkonan). Dessutom så måste du ha fel propellerkona (troligtvis har du en från en 20-25Hk) för den skall gå över drivpinnen och hålla den på plats radiellt.

Sätt i en drivpinne i propellern/propelleraxeln och byt till rätt propellerkona så kommer din propeller att vara rätt monterad. Delarna kan du köpa hos tex Marinshopen (det är samma delar som till Chrysler 35-55Hk).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. 

Har kommit en bit på väg med att i alla fall fått tag i pinnen. Men när det gäller konan så påstår han jag köpte pinnen av att det är rätt kona. Jag kan tipsa om en liten butik  utanför Eskilstuna som tar hand om gamla motorer o tar delar från som han säljer till intresserade - Marinhallen.

I ovan nämnda butik fick jag veta att konan är rätt men att pinnen saknas. Den har jag köpt men frågan kvartsår - hur få den att sitta fast? Eftersom butiken inte kunde förstå vad felet med glappet är så var en fundering han hade om gummibussningen sitter rätt. Inget mer än pinnen saknades enligt dom.

Kan nån förklara för en motornovis vad han menar o hur man ser detta??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för mått på konan?

Mät från spetsen ner till basen (botten). Jag har konor liggande så kan jag jämföra. Konan skall skruvas på gängan i ändan på propelleraxeln och skall då bottna mot propellern, då fixeras drivpinnen. Sedan skall saxpinnen igenom hålet längst ut i ändan på axeln (vid gängan). På konan skall det finnas möjlighet att sticka igenom saxpinnen från 4 olika håll.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte måttet i huvudet men jag vill minnas att den är ca. 60 mm från topp till bas. Enligt mina funderingar, beräkningar och antaganden bör den vara närmare 75 mm för att täcka brytpinne o nå ner till propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konan skall vara ca 53mm. Avståndet (cc-mått) mellan drivpinnshålet och hålet för saxpinnen ca 22mm. Gängan på propelleraxeln fram till splinsen ca 21mm. Hela propelleraxeln skall var ca 94mm från gavellocket på drevhuset ut till ända.

Kolla dessa mått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Ska ner o klättra på båten i morgon.

Tackar!!! Uppskattas verkligen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nordin!! Dom mått du anger är exakt som på min motor. Efter lite småbadande gör att få bort propellern så uppdagades det du ser på bilden.

Är det ok? Nej knappast. Blir till att införskaffa en ny propeller i morgon. Och sen ett nytt prov om det går bättre.

post-10003856-1394235569,8638_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser lite konstigt ut, den verkar ha nött mot växelhusets gavellock.

Hur tjock är din propeller i axiellt led? Skall var ca 70mm. Jag blir mer fundersam när jag tittat på bilderna igen. Har försökt att få samma fenomen på min 45Hk Chrysler och för att få som på dina bilder så tar konan nästan inte gäng på propelleraxeln och saxpinne kan aldrig gå igenom hålet på propelleraxeln. Går din saxpinne igenom propelleraxeln på bild 1? Glappar propelleraxel axiellt? Beträffande propellrar så har jag begagnade om du skulle vilja prova. Nya är inte billiga och kan ta tid att få fram . Möjligtvis har Marinshopen nya på hyllan för dom har en del på lager till Chrysler/Force.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...