Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Erik_C

B30 som dör vid 4000varv!?!

Rekommendera Poster

Har ett problem med min B30 (trippla solex 44) som går som en klocka på allt mellan 900 - 3400 varv cirka.

Startar hur fint som helst o svarar bra på gasen utan belastning, problemen kommer först när man ligger på 3400 o över. Kan ligga på dom varven i cirka 4-5 min sedan bara dör motorn av o blir orkeslös, känns som att 2 burkar trillar från men släpper man bara av gasen direkt o låter den gå lugnt en 20-30 sek så hoppar dom igång igen, låter man den bara gå ner till tomgång så dör den för att bli svårstartad. Låter man den sen va en stund så hoppar den igång igen efter lite pumpande med accpumparna. Har testat att slå av direkt när den börjar gå dåligt o ryckt stiften men dom ser iaf enligt mina amatörögon hyfsat gyllenbruna o lika ut. Tempmätarn går heller inte upp nämnvärt och kylvattnet i expansionskärlet är inte särskilt varmt. Kan köra en bra stund på låga varv utan problem, var ute nästa 2h med ett varv på allt mellan tomgång o 3000 o d va inte ett problem, dom kommer först när man ger fullt (vågar iof inte ge fullt men i princip)..

Tänkte först att det måste vara bränslerelaterat men efter att ha bytt pump, testat med elpump, byt ut soppafiltret, slangar, kört med lös tank, bytt packningar, nya nålventiler och gjort rent alla förgasarna riktigt noggrant så börjar jag bli tveksam...

Även alla tänddelar e bytta, kablar, stift, fördelare, rotor, brytare, kondning och spole...Synkning av förgasarna är gjord hjälpligt, dock inte med vakumklocka.

Börjar tappa hoppet nu, nån som har någon bra idé?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ska den varva: finns det varvtalsregulator?.     ...---...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som för lite bränsle. har du provat att köra utan tanklock ifall det uppstår vacum i tanken.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara att åldern tar ut sin rätt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt 5000 tror jag dom säger är max. Gammal stötstångshäck vill nog inte ha så mycke mer:-)

Har vägt flottörerna o dom väger lika o nya nålar o packningar.

Att limpan skulle vara trasig skulle d bli sådana fel då? Borde väl komma vatten in förbrännings rummen o skiten skulle bli svårstartad lr? Spår i olja i motor o så? Limpan har inte gott så långt men d kan ju paja ändå visserligen, men den såg ganska fräsch ut inuti. Har en till liggande hemma isåfall om d skulle kunna tros vara d..

Har kört med tanklock borta, luftslang loss osv. Lös tank också... Fortfarande samma skit :-(

Vi ska ut imon förhoppningsvis. Ska testa att spreja förgasarna med sopp samtidigt som den bögar sej så kan man iaf rikta in sej på bränsle lr tändfel. Börjar bli sjuuukt trött på detta nu, bra att vädret suger :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ja d borde nog bli bojtyngd av den snart men motorn e ganska fräsch, har inte gått många timmar sen ny o aldrig körd i båt tidigare, har stått som pumpmotor typ nånstans. Har inte samma förgasaruppsättning som tidigare utan ett par som gått i en dc båt innan o där funka dom fint...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Får du in tillräckligt med luft till motorn?

// S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...