bollem 0 Postad 17 Juli , 2008 Har nyss bytt motor och på den gamla satt det en elektrisk bränslepump, typ ifrån mekonomen. På den nya sitter det ingen, men fäste och kablar finns. Problemet är att det inte går att få igång motorn när den blivit riktigt varm. När jag startar den när den är kall så måste jag använda dekompressions handtaget för att få igång den. Kan det vara så att det ska sitta en elektrisk pump? Såg även att det läckte lite diesel ifrån filtret, kan problemet helt enkelt vara luft? Men då borde den ju inte gå överhuvudtaget eller? Tacksam för hjälp då min semester börjar ta slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 17 Juli , 2008 Kanske borde säga att det är en yanmar ysb12g Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnulip 0 Postad 17 Juli , 2008 Hej. Har den gått utan elektrisk matarpump tills nu så skall den göra det i fortsättningen också för motorn har väll en egen mekanisk matarpump. Det är mycket troligt att den suger in luft vid filtret där det läcker ut. Finns det ingen elstart på denna motor. Verkar annars konstigt att du måste lätta på kompressionen för att få igång den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 17 Juli , 2008 jo det är elstart på motorn. Den går väldigt bra när jag kör, men som sagt om jag stänger av den när den är varm så vill den inte gåigång. om den skulle dra tjuvluft så tycker jag att den borde stanna när jag kör. Jävla båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 17 Juli , 2008 Kan det vara så att det är dålig kompression? Isåfall hur kollar man kopmressionen på en sådan motor? Någon som har en ide? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Juli , 2008 Hörs som om du har problem med dina kolvringar. Dåliga kolvringar ger usel kompresson och dålig tyckuppbyggnad i cylindern vilket gör att du måste få ett högre varv på den för att den ska starta. Där av dekomprssonshantaget. När motorn är varm, skall den hoppa igång lätt utan att du rör gasen... /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 21 Juli , 2008 Låter logiskt, men borde det inte vara samma sag när den är kall då? Är det svårt att komma åt och byta kolvringar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juli , 2008 Svårt att komma åt? Tja det beror på om du är lagd åt att skruva ner motorn i sina beståndsdelar eller inte. Du måste bort med kolven... /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser