Gå till innehåll
onsdag 18 juni 2025
tkntkn

Ingen Gnista från tändstiften Evinrude 70hk -1974

Rekommendera Poster

Hej!

Min motor Evinrude 70hk från 1974 dog plötsligt under färd och nu har jag ingen gnista från tändstiften (3st).

Startmotorn går klockrent, Jag provade att byta Power Pack som väl kan jämföras med CDI box som sitter på nyare modeller, men det hjälpte inte heller. Jag har bytt tändhattar och kablar också. Dock ej tändspolarna.

Någon som har något tips på vad jag ska göra, vill gärna behålla motorn då den går som en klocka normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova o koppla bort svart gul kabel på cd-box=kortslutningskrets.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag ska prova det och återkomma med resultatet. En dum fråga, vad har den svart-gula kabeln för funktion?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

I den här tabellen kan du se vad de olika färgerna på kablarna har för funktion: Kolla i kolumnen OMC (som koncernen hette förr som tillverkade Evinrude och Johnson). Black/Yellow har funktionen STOP ENGINE.

http://www.algonet.se/~boem/Wiring/Wiring_colors.jpg

/Bo

Senast ändrad av bossee | 17 juli 2008 | 15:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag tog loss den gul-svarta kabeln och motorn startade direkt!!! Jag provade att byta tillbaka till mitt gamla Power Pack men då startade den inte så det måste varit två fel. Spelar ingen roll nu då den startar. Frågan är nu varför den gul-svarta kabeln inte kan vara inkopplad vilket den har varit tidigare och motorn startat.

Tack för snabba och korrekta svar som löste mitt problem med att motorn inte startade!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...