Gäst n0sliw Postad 13 Juli , 2008 Sha alla båtfolk! Ja har en summerfun 17 som förstås är 5,13 meter lång o 2 meter bred o väger runt 350 kg och så är det en johnson 70hk vro som sätter låg fart på den?! är det verkligen så att båten inte går fortare än 25 knop? ja har en omc miles/knots mätare med en plast pinne i vattnet och den vill inte visa mer än 25 knop! det står även i broschyren till båten att den ska göra runt 30 med 60 hk evinrude (omc det med) och antikavitationsplattan sitter i höjd med skrovet och nyss installerad propulse men båten gick inte fortare innan heller och då va det treblad aluminium 13tum stor och 15 i stigning. propulsen kör ja på 18 tum tycker ni inte att det ska gå iaf lite snabbare?? Trevligt forum annars! Senast ändrad av n0sliw | 14 juli 2008 | 00:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 13 Juli , 2008 Låter lite. Min båt väger 750 kilo(med motor på 100 kg inräknad) och den gör 25 knop med en evinrude 70 hk. Ta med dig nån slags gps på båten o kolla vad den visar för fart. Senast ändrad av Yadis | 14 juli 2008 | 00:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 14 Juli , 2008 ja tänkte väl det! tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 14 Juli , 2008 Va kan ni tänka er att den borde göra då? en vän har en fletcher arrowsport med 70hk visst den båten är ju pytteliten men han säger att han toppar runt 43 knop! d tyckte ju ja va hemskt högt när min bara visar 25 :S men ja ska allt mäta upp den med GPS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Juli , 2008 Min gör ca:32 knop med Johnson 70hk.. Båten väger väl ca: 300kg och motorn 100kg. Men sen får man väl räkna in v-formen.. Mycket v-bottten tyngre att dra framåt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 14 Juli , 2008 kanon du har ju likadan motor som ja har du koll på va din drar lit/dist? ja köpte min nyss så ja vet inte än tur är väl d Ja tror inte min har mer lr iaf inte mkt v botten än din ser d ut som ändå, ja har även monterat sånna där hydrofoils som ska få båten o plana snabbare o i lägre fart än innan.. men ja vet inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Juli , 2008 Har ingen direkt koll på vad den drar... mer än till olika ställen i sjösystemet där jag åker. Kan väl säga att den drar mer än tillräckligt om man säger så.. i alla fall om man drar på eller kör med wakeboard eller dyl.. Skulle vilja ha en flödesmätare.. då har man lite mer koll, men de kostar ju skjortan. Satte på trimplan från Claes Ohlsson på kavitationsplattan på min motor och den planade snabbare med dem, men samtidigt tappade jag 2-3 knop i toppfarten. Propulse har jag inte vågat testa då de säger att bladen inte är gjorda för så starka motorer.. de börjar fladdra då de är för tunna. Funderar på en stålpropeller i stället. Bättre grepp och snabbare accelleration. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 14 Juli , 2008 ah ja har läst en del med om propulse men ska dom fixa 115 på den modellen ja har så ska la 70 va lugnt tycker man men vi får la se hur länge ja är nöjd;) ja köpte oxå sånna på clas ohlson ja men ja tycker inte ja märker nån skillnad inte i planings hastighet iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 14 Juli , 2008 ja har också kikat på står propeller men ja har precis lag min båt i vänern o där känner ja mig inte ett dugg hemma så ja har inte råd o köra på skär med ny stål propp:( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Juli , 2008 Trimfenor fungerar inte på alla båtar.. men går det så går det. Propulse har kanske börjat med större proppar nu då.. kanske fungerar som det ska..? Men 18 tum verkar stort? Blir det inte för tungdrivet för motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Juli , 2008 Tja, känner man inte till sjön så kan det bli dyrt med stålpropeller.. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 14 Juli , 2008 nej nej d axxar som en raket ska ja säga dig!!! först när ja monterade den körde vi max stigning och då va d inget ax överhuvudtaget! och toppfarten va nog inte högre heller för motorn orkade inte varva ur.. så vi ställde ner till mittenläget som är 18 tum och d axxar hemske verkligen! aluminium proppen skulle va så ifrånkörd i axxet så han hade gett upp!! just den propulsen ja har (6901) är ju för ett spann av motor modeller och den starkaste är på just 115hk så mina 70 ska ju va grönt som bara den tycker ja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Juli , 2008 Ok. låter ju bra.. har du testat några mellanlägen? Kanske får upp hastigheten då.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 14 Juli , 2008 neh men ja ska göra d kan bli på onsdag lr torsdag hoppas ja för nu när d axxa så lätt så ska ja nog öka stigningen lite till iaf så d blir lite mer fart om den orkar. sen vill ja ju ha en grym trebladig propp med d är ju d som gäller om man vill köra fort hissa motorn ett snäpp kan d bli med ^^ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Juli , 2008 Låter det.. prova och återkom med hur det gick.. är lite intresserad om det fungerar med propulse till min. Hissa motorn kan ju göra lite också så det är bara att testa.. :-) Nu ska jag gå och lägga mig.. ska upp och jobba om 6 timmar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 14 Juli , 2008 oo fiifaen ja har ju lediga dagar nu ett tag;) o visst ska ja återkomma. men bäst fart får du ju helst med en treblads propp iaf för d är mindre motstånd i vattnet tyvärr är ju inte accelerationen lika bra som en med fyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 21 Juli , 2008 Helt otroligt ja hade med mig GPS idag och mätte upp båten med 18 stigning på propulsen och hon går inte fortare än 25knop!! 50 km/h tyvärr hade ja inte tid och ändra stigning och kolla någon mer fart men motorn varvade ur alldeles kanon tyckte ja. så ja ska garanterat hissa motorn ett snäpp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 21 Juli , 2008 min båt väger 350 - 400kg o jag har 50hk o min gör ca 27-30 när jag åker själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 21 Juli , 2008 men va sur ja blir!! min båt måste ju ha hela skrovet fullt med vatten lr nåt måste va en ful fisk med i spelet tror ja änna soppatorsken eller nåt liknande.. den går lite ryckigt/ojämt ibland med så ja tänker kolla upp bränsle filter och sådant med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 24 Juli , 2008 Nu börjar få ordning på farten på båten 32 knop gjorde hon idag med en aning ut tiltad motor och 20 stigning på propulsen men att den ska gå i 30 knop med 60 hk och 32 med 70 låter ju ändå lite snålt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser